Zwembadactie: Bestuurders ervaren hoe 'slikken of stikken' voelt

3 november 2010

Zwembadactie: Bestuurders ervaren hoe 'slikken of stikken' voelt

actie zwembad 03-11-2010 1 Vanavond behandelde de gemeenteraad de sportnota. Een prima gelegenheid om raad- en collegeleden te laten ervaren hoe het voelt wanneer je geen keuze hebt. En dus werd iedereen die het stadhuis binnen wilde gedwongen tot een keuze. Na de keuze kreeg men zwemwater om de nare smaak mee weg te spoelen.

Voor de derde keer voerden de zwemverenigingen actie bij het stadhuis. Ditmaal werd de boot thuisgelaten maar de spandoeken waren opnieuw van de partij. Vanavond behandelde de gemeenteraad namelijk de sportnota. Venlo is immers een sportstad. Althans; met een wethouder die zwembaden wil sluiten zou je anders vermoeden...

actie zwembad 03-11-2010 3

Deze keer werden twee toegangspoorten gemaakt bij de ingang van het stadhuis. Wilde men naar binnen moest men eerst door een haag actievoerders en kiezen uit behoud of sluiting; entree via de linker ‘JA-poort’ of de rechter ‘NEE-poort’. En laat die ‘NEE-poort’ nou net doodlopen tegen glas en tralies… Men had dus eigenlijk geen keuze, net zo min als dat de verenigingen opgezadeld worden met geen enkele keuze.

actie zwembad 03-11-2010 2
Iedereen die via de ‘JA-poort’ het stadhuis betrad kreeg een flesje water in de handen gedrukt met als opschrift “bedankt voor uw steun!”.

De vergadering over de sportnota had een groot “wat moet de uitslag zijn dan schijf ik er het rapport bij”-gehalte. Maar op de vraag van de SP of de wisseling in temperatuur tussen sportzwemmen en recreatiezwemmen was meegenomen, kwam een negatief antwoord, hoe zeer men ook hun best deden het anders voor te stellen. Daarmee is een belangrijk argument om alles in het Blerickse zwembad te proppen eigenlijk van tafel. Samenvoegen van roosters en trainingsmomenten met meerdere verenigingen in hetzelfde water kan dus niet wanneer niet voor eenieder op datzelfde moment de juiste watertemperatuur gegarandeerd kan worden.
Ambtenaren en wethouder waren achteraf in een stevige ‘discussie’ hoe het kon dat dit niet onderzocht was. We hebben dus een punt te pakken!

actie zwembad 03-11-2010 1 Ook wethouder Testroote moest bij binnenkomst een 'keuze' maken en kreeg als dank een flesje zwemwater mee.

Vrijdag valt de beslissing over de toekomst van zwembad Nieuw Steyl. In ieder geval moeten we zorgen dat Nieuw Steyl het komende jaar open blijft en moeten we nu eens eerlijke, betrouwbare feitelijke cijfers hebben om tot een goed afgewogen oordeel te komen. Liefst met een gedegen onderzoek waarbij alle mogelijke gevolgen en alle alternatieven zijn meegenomen. Beleid maken gebaseerd op aannames en natte-vingerwerk is niet uit te leggen aan de burgers. Net zo min als een rapport dat rammelt aan alle kanten, en wel erg snel geschreven is naar de wenselijke conclusie voor het college. De raad bepaalt en niet het college. En als men daar anders over denkt moet men dat aan ruim 11.323 mensen die de actie ondersteunden uitleggen!

Nolensplein Op een verkoopsite werd deze week het zwembad ludiek te koop gezet.

Het SP-voorstel kan rekenen op een meerderheid in de oppositie maar om een meerderheid te krijgen moet ook een coalitiepartij mee doen. De VVD heeft al aangekondigd met een eigen voorstel te komen maar blijft geheimzinnig wat dit dan is. Zoals gebruikelijk sluit de coalitie een pact en daarmee lijkt het VVD-voorstel (wat het dan ook mag zijn) al bij voorbaad een meerderheid te hebben.
Erg flauw van deze partijen (VVD, CDA, PvdA) dat ze niet meteen zeggen wat hun voorstel is. Dit doen ze enkel om zelf met de eer te kunnen gaan strijken. Erg flauw en politiek onnodig. Als het VVD-voorstel beter is dan het onze, dan doen we daar niet moeilijk over. Het gaat ons en de betrokken verenigingen om het te bereiken doel.

20-10-2010 zwembadactie stadhuis aanbieden petities 3 Vooral de Tegelse Reddingsbrigade, zwem- en waterpoloverenigingen Mosa Regio en ROB hebben zich steeds van hun sterkste kant laten zien. Zij kwamen in verzet. Maar wie had gedacht dat achter deze solide verenigingen ware actievoerders zaten?! Kanjers, stuk voor stuk, die avonden achtereen dingen verzonnen zoals een stripverhaal over de Reddingsbrigade die een geschikt stuk zwemwater zocht, een reddingsvlet voor het stadhuis inclusief sirene waardoor de aandacht meteen gevestigd was, een haag en twee keuzebogen waarin de bestuurders wel moesten kiezen voor openhouden van het bad met vervolgens het uitreiken van flesjes water namens zwembad Nieuw Steyl.

20-10-2010 zwembadactie stadhuis aanbieden petities 1

Samen met de SP zijn deze verenigingen verenigd in een actieteam dat binnen enkele weken ruim 11.323 handtekeningen ophaalde. Om nog maar niet te spreken over de huisarts, supermarkten, fysiotherapeut, bedrijven en de frietkraam die de actie spontaan ondersteunden en ook honderden handtekeningen ophaalden.

logo_kaetelaers Ook speciale dank voor V.V. De Kaetelaers die een stevige dreiging hebben neergelegd richting de wethouder. "Niet luisteren naar de mensen van Steyl, dan verdwijnt hij de ‘vuurketel’ in!" Dit geven de wijze rechters al voorafgaande aan het uiteindelijke debat aan. Wie kan dat nu negeren?

Wie na deze actie nog zegt dat politiek niet leeft onder de bevolking is of blind of heeft geen gevoel voor politiek. De SP heeft samen met de verenigingen laten zien dat actievoeren zin heeft, dat politiek datgene is wat je doet voor een gezamenlijk doel. Politiek heeft constant onderhoud nodig en daarin verschillen de gevestigde bestuurderspartijen en de SP duchtig van elkaar. Politiek is een werkwoord en niet het eens per vier jaar vragen of men nog op je wil stemmen. Reddingsboei
Hopelijk vertaalt dit alles zich er vrijdag in dat de raad een reddingsboei gooit naar de zwembaden, haar werknemers, bezoekers en de vele verenigingen...

21-10-2010: Gooit de raad een reddingsboei naar het zwembad, de verenigingen en gebruikers?
09-10-2010: Actieweek zwembad wordt actiemaand!