Salarisverhoging is gelegaliseerde diefstal

27 april 2010

Salarisverhoging is gelegaliseerde diefstal

Oce logo De top van printerfabrikant Océ heeft in 2009 zichzelf verijkt. De directeur ontving dik 1,1 miljoen en een lid van de Raad van Bestuur ving bijna 860.000 euro. En dat in een zeer moeilijk jaar waarin vele arbeiders deeltijd-WW kregen en anderen werden ontslagen. Daar gaan we weer!

Column door Ton Heerschop, SP-raadslid in Venlo

Onder andere namen gaat het graaien aan de top gaat gewoon. FNV-Bondgenoten noemt het “gelegaliseerde diefstal“ en daarmee zeggen ze niks raars want zo komt het over. Even de feiten op een rij: Océ verliest in 2009 47 miljoen euro wat wereldwijd 1500 banen kost. De top krijgt echter 12% erbij. “Niets vreemds”, zegt de woordvoerder. Heeft die ook een stevige bijdrage op zijn bankrekening gezien dan? Het zijn variabele beloningen die afgesproken zijn, oftewel in de trant van “we bespreken dat we met minder mensen de zaak runnen, zij die blijven zetten we verder onder druk, we verkopen de aandelen aan Canon en dan zijn de doelen gehaald en incasseren we de variabele beloning.” Dat kan nooit de bedoeling zijn.

De afgelopen week kwam een einde aan de staking van de schoonmakers. Ze wonnen een maandenlange strijd, behaalde 3,5% loonsverhoging en kreeg vooral respect. De schoonmakers kregen eindelijk het respect wat zij verdienen. 3,5% op al een erg laag loon. Wat is dat vergeleken bij de schandalige 12% op de al riante beloningen van de Océ-top? Met dat geld kun je heel schoonmakend Venlo voorzien van een verhoging van vele procénten! En wat hebben de heren managers bereikt? Océ uitverkocht aan Japan en zelf de eigen financiële positie veilig gesteld?

1500 Mensen die zich over de wereld in hebben gezet voor Océ staan aan de kant. Oce_printer Het bedrijf verloor 47 miljoen euro en de zeggenschap over de eigen toekomst. Is dat een prestatie om een bonus voor te krijgen?! Een schuldhulpverlener die een bijstandsmoeder bijstaat geeft aan dat mevrouw vooral op de balans van uitgaven en inkomsten moet letten. Dus dan maar even een aardappel minder deze week. Maar bij Océ gaat de inkt blijkbaar niet op.

Rijken worden rijker, armen worden armer. Zie daar het resultaat en gevolg van de neoliberale lijn in Venlo. De VVD staat zonder twijfel te juichen nu de top weer zijn financiële toekomst heeft veilig gesteld, vast onder het mom dat de werkgelegenheid nu ook veilig is. Maar de werkgelegenheid wordt weggesloopt uit Venlo. Niets maakindustrie, nee wegwerpindustrie en wegwerpmaatschappij is het motto. Venlo krijgt haar trekken thuis nog geen half jaar naar de verkiezingen.
VVD-partijleider Rutte wilde op zijn partijcongres met een grapje duidelijk maken dat hij niets in links moest zien. Hij vertelde: “Geef links de Sahara en binnen een jaar is het zand op”. Onze stelling is: kom rechts in de Sahara tegen met een tankwagen met drinkwater en zij moedigen je aan je eigen bron te slaan.

Het van oorsprong Venlose bedrijf Océ wordt verder naar de sodemieter geholpen door geldwolven en machtswellustelingen. Eurobiljetten De trouwe medewerker staat erbij en kijkt ernaar. De almachtige dollar heeft ook in Venlo weer gewonnen van het bedrijfsbelang. Benieuwd of de medewerkers van Océ bereid zijn om zich net zo hard in te zetten als de schoonmakers? Wie werpt de barrière op die zegt tot hier en niet verder? Dit gaat niet over achtergronden of geloof, dit gaat om iedere dag brood op de plank tegenover iedere dag ‘kaviaar’ kunnen kopen.

Ik zie de schoonmakers weer voor me op Utrecht Centraal. Mensen met leeuwenharten die strijden voor een stuk erkenning. Hoeveel meer respect heb ik voor hen en hoezeer veracht ik de graaiende, op macht beluste graaiers aan de top van Océ. Als een beschaving zich kan afmeten aan de manier waarop met de zwaksten wordt omgegaan, dan is Océ een onbeschaafd bedrijf. Benieuwt hoe men daar in de hoofdkantoren in Japan over denkt…

27-04-2010: website AD: "FNV: 'Océ-top vertoont parasietengedrag'" (met tv-interview woordvoerder Océ)
26-04-2010: website Dagblad de Limburger: "FNV beticht top Océ van 'gelegaliseerde diefstal'"
16-11-2009: Wat is de toekomst van Océ?
12-01-2009: Dikdoen over de rug van de werkman
23-10-2008: Hoezo crisis? Het graaien gaat gewoon door!