h

Met je vliegmachine naar de Floriade. Lekker belangrijk...

29 april 2009

Met je vliegmachine naar de Floriade. Lekker belangrijk...

Floriade3 Overal maar dan ook echt overal sleept het huidige stadsbestuur de Floriade met de haren bij om haar zin te krijgen. Nu weer gaat het over vliegveld Weeze, vlak over de grens bij Gennep. Weer een sterk staaltje stemmingmakerij om niks.

    Column door Ton Heerschop, bestuurslid SP Venlo

Wat wil het geval, de lokale Duitse overheid heeft besloten dat de overlast van vliegveld Weeze beperkt moet worden en er dus niet tijdens de nacht gevolgen mag worden. Alles bij elkaar moet de luchthaven tussen 22.30 en 06.00 uur dicht. Valt iets van te zeggen als men kijkt naar nachtrust, lawaai en verstoring van de natuur.
Het besluit zint de Ierse prijsvechter -of moeten we zeggen straatvechter- Ryanair niet. Dus dreigt ze weer eens met vertrek van hun vliegtuigen. Een terugkerend patroon want Ryanair zet zijn toestellen in op 3 of 4 luchthavens in liefst enkele landen binnen een bepaalde straal van elkaar. Dreigen om weg te gaan naar het buurland levert vaak gunstiger voorwaarden op voor de prijsvechter want de bestuurders blijven in dit spelletje trappen omdat vliegtuigen nu eenmaal sexy zijn en een vliegveld in de buurt handig is...

Binnen een straal van honderd kilometer van Weeze liggen 5 vliegvelden waarvan Geilenkirchen een militair terrein is. Luik ligt op het randje maar Maastricht is al weer op 80 kilometer net als Eindhoven. Weeze is het aanvullende en goedkoopste veld waar geen belemmeringen in de infrastructuur is omdat het hier een oude Britse luchtmachtbasis betreft. De dreigementen van Ryanair zijn dan ook maar van tijdelijke aard. Iedere verhuizing naar een andere luchthaven kost de maatschappij vele malen meer geld. Het stilzetten van de toestellen is geen optie: dat kost te veel geld. Dus zal zij zeker voor een signaal af te geven vertrekken, om na een seizoen Eindhoven of Maastricht te hebben uitgemolken weer terug te keren op Weeze.
Feitelijk geeft de luchtvaartinfrastructuur Ryanair alle gelegenheid om dit kunstje uit te voeren. Als de luchthavens Weeze en Maastricht zouden sluiten spraken ze heel wat minder dreigende taal.

Bruls maakt zich dikke benen. Niet om de werkgelegenheid of om de geluidsoverlast, nee, CDA-burgemeester Bruls is bang dat zijn zakenvriendjes en netwerkvriendjes te vroeg van het Floriadefeestje moeten vertrekken. Bruls denkt dat de Floriade massaal toeristen zal trekken die met het vliegtuig naar Weeze komen. Baarlijke nonsens, want kustbeurs Tefaf mag dan jaarlijks liefhebbers met een privéjet trekken, wij zien dat bij de Floriade niet snel gebeuren.
En als er wel figuren komen met een veel te dure en vervuilende privéjet dan kun je dat ding ook ergens anders parkeren. Bijvoorbeeld in Eindhoven of Maastricht. Wedden dat ook die plaatsen best een prettige aanvulling kunnen zijn op een dagje Floriade?! Of wil Bruls zijn vriendjes gelijk na het bezoek weer het toestel in hebben?

Wat is de reden achter de toch doorlopende campagne om de Floriade de bron te laten zijn van een enorm aantal infrastructurele projecten? De SP maakt zich ernstige zorgen over het Venlo van na 2012. Wat hebben we dan aan asfalt en megagebouwen in een stad die geen aandachtstrekker meer heeft? Wat moeten de zakenvriendjes dan met hun vliegtuigjes dan doen in Weeze? De SP acht het beter, socialer en menselijker om de aandacht te verleggen naar de buurten, kleine kernen, kleine ondernemers, de WMO, werkgelegenheid en de lokale economie. Kortom: naar de mensen!

Floriade4 De SP is nooit voorstander geweest van de komst van de Floriade naar de regio Venlo. Maar nu de tentoonstelling er komt, is de partij van mening dat die Floriade dan wel dient te slagen, maar niet ten koste van alles.

De bemoeizucht van Bruls toont weer eens aan hoe beperkt de tunnelvisie op 2012 van dit stadsbestuur weer is. Alles moet wijken, inclusief de natuur die men wil promoten. De Floriade kan wel eens zichzelf opblazen in het gezicht van Venlo. Want massale aandacht van het buitenland is leuk maar niet ten koste van alles! En zeker niet ten koste van nachtvluchten in een Duitse buurstaat. Net zoals wij niet moeten wijken voor een Duitse weg (A74) moet Duitsland zich niets gelegen laten aan de drammerigheid van Bruls.


Update 2 mei 2009: De Ieren hebben van de Duitsers gewonnen. Weeze blijft gewoon haar oorspronkelijke openingstijden houden. De dreiging alleen al van Ryanair om te vertrekken was voldoende om onze oosterburen slappe knietjes te laten krijgen. Burgemeester Bruls heeft inmiddels al aangegeven erg blij te zijn dat er geen negatieve gevolgen zijn voor de economie in deze regio. Alsof de twintig kilometer meer naar Maastricht of Eindhoven zoveel uitmaken? Hoe dan ook Ryanair heeft wederom zijn zin en zal zich gesterkt voelen dat haar bedrijfsvoering van chantage en dreigementen weer heeft gewerkt. Volgende op de lijst, zonder twijfel Eindhoven of Maastricht let maar op!


29-4-2009: website Omroep Venlo "Regio bezorgd over vliegveld Weeze"
7-4-2009: Miljoenensteun aan bloemetjesproject maar geen geld voor zorgboerderijen
16-2-1009: SP maakt zich zorgen over voorbereidingen Floriade
4-4-2006: SP afdelingen Noord-Limburg willen opheldering beloning top Floriade

U bent hier