Miljoenensteun aan bloemetjesproject maar geen geld voor zorgboerderijen

7 april 2009

Miljoenensteun aan bloemetjesproject maar geen geld voor zorgboerderijen

Het ene project loopt niet lekker en heeft een miljoeneninjectie nodig om faillisement 3 jaar voor de opening te voorkomen, het andere project loopt goed en voorziet in een dringende behoefte maar hoeft niet te rekenen op ook maar een cent.

Twee artikelen op de L1 website springen er vandaag uit. Het eerste betreft de miljoenensteun die overwogen wordt aan de Floriade en het tweede slaat op het waarschijnlijk ten onder gaan van de zorgboerderijen in de regio. Voegen we daarbij de schandalige toestand in het Sittardse ziekenhuis Orbis en het net zo schandalig met miljoenen willen steunen van de fusie tussen de voetbalclubs Fortuna en Roda en we zien welke keuzes de huidige regenten maken.

Want waren ooit volksvertegenwoordigers ook in de provincie een groep mensen die het overzicht wilden behouden en opkwamen voor het algemeen belang, tegenwoordig zit er een groep machtswellustelingen die enkel opkomen voor de belangen van het grote geld en hun vriendenclub. En dat treft ook Venlo kei en keihard! Want ook binnen onze gemeentegrenzen zullen straks zorgboerderijen sneuvelen terwijl de Floriade gered wordt met een miljoeneninjectie.

Zonder meer zullen de huidige machthebbers ons voorhouden dat de Floriade goed is voor de regio. Hoezo goed? Goed voor de grotere ondernemers misschien maar de gemiddelde burger en ondernemer in Venlo zullen er geen plezier van hebben. Want de illusie dat bezoekers van de Floriade ook Venlo zullen aandoen zal binnen twee weken na de opening volledig worden doorgeprikt.
Weer kiest men voor 'groot groter grootst' zonder op enige manier de belangen van de bevolking af te wegen. Is de SP dan voorstander de Floriade op te heffen? Als deze zichzelf niet kan bedruipen zeker! Maar dan stoppen we wat de SP betreft ook direct met alle zaken die aan de haren bij de Floriade worden getrokken zoals bijvoorbeeld de Greenportlane, Klavertje 4 en de A74.

Floriade4 Archief foto. De SP is geen voorstander van de Floriade in de regio Venlo. Nu de tentoonstelling er komt, is de partij van mening dat die wel moet slagen anders is alles voor niets geweest.

Liever zien wij goede voorzieningen in wijken. Liever geven wij geld uit aan inderdaad zorgboerderijen waar mensen met een handicap onder begeleiding een zinvolle dagbesteding kunnen hebben. Liever stoppen wij geld in goed onderwijs, goede zorg en goede sportverenigingen in plaats van al dat geld over de balk te smijten als het om megaprojecten gaat. De Floriade is feitelijk al een failliet project nog voor het goed en wel is begonnen. Ze staat daarmee in een triest Venloos rijtje van Maasboulevard, Q4 en Maaswaard...

Update 14-4-2009: website Omroep Venlo: "Overheid investeert fors in Floriade-kantoren"
7-4-2009: website L1: "LLTB: Zorgboerderijen krijgen het moeilijk"
7-4-2009: website L1: "Miljoeneninvestering provincie en gemeenten in Floriade"