Bondsgebouw behouden!

3 december 2008

Bondsgebouw behouden!

bondsgebouwFantastisch nieuws bereikte vandaag de SP afdeling. Het Bondsgebouw aan de Herungerweg blijft behouden. Dankzij de jarenlange inzet van met name stadshistorica Mariet Verberkt, waarbij de SP afdeling haar waar ze maar kon heeft bijgestaan, ligt er nu een geweldig resultaat.

Maar we mogen ook de Woningstichting Venlo-Blerick niet tekort doen. Ondanks de kritische geluiden die de SP vaak heeft als het om de sociale woningbouw gaat, laat deze woningcorporatie zien dat het ook anders kan.

Uit de informatie die de SP nu heeft ontvangen blijkt dat in het Bondsgebouw 12 appartementen zullen worden gebouwd. Het mooie is dat deze appartementen worden gerealiseerd als sociale huurwoning, binnen de huursubsidiegrens. Hierbij zal er minimale overlast zijn voor de omwonenden, een vrees die er bestond is dus weggenomen. Verder komt er een binnentuin, een lift en grote hal waarin een vitrinekast komt waar onze strijdmakker Mariet Verberkt de geschiedenis van het gebouw mag verbeelden.

bondsgebouw oorspronkelijk aanzicht Oorspronkelijk aanzicht van het voor de regio Venlo sociaal-historisch belangrijke "Paleis van den werkman".

Daarnaast wordt er ook de nodige aandacht aan de geschiedenis van het gebouw besteed. Zo wordt de gevel geheel in oorspronkelijke staat herstelt, zoals die in 1917 door de arbeiders werd opgeleverd. Het is goed om te zien dat het Bondsgebouw haar sociale functie zal voorzetten. Een enorm succes voor Venlo naar mening van de SP. De verbouwing en renovatie zal in de zomer van 2010 gereed zijn, aldus de Woningstichting Venlo-Blerick.

Goed voorbeeld doet goed volgen en de SP hoopt dat dit initiatief meer navolging krijgt binnen de gemeente. Zeker als we straks met de herindeling wederom enkele monumentale panden binnen onze gemeentegrenzen krijgen, is het tegengeluid tegen de soms ongekende onnodige sloopwoede blijvend noodzakelijk.

Omwonenden van harte! Jullie behouden een mooi pand wat weer op een goede wijze wordt hergebruikt.
De SP heeft in de buurt een pamflet verspreid over het behoud van het Bondsgebouw en onze reactie daarop.

Het Bondsgebouw kent een rijke sociale geschiedenis die erg belangrijk is geweest voor onze regio. Niet alleen vormde het Bondsgebouw de spil in de regionale arbeidersbeweging, ook voorzag het complex vanaf haar oprichting in 1917 in jongerenhuisvesting, een zalencentrum met café, een bakkerij en een ruime coöperatiewinkel. De winkel voorzag velen monden van voedsel en mag in omvang en aanpak de eerste supermarkt van Venlo worden genoemd.

Deze week werd ook bekend dat in de Bergstraat meer panden behouden blijven van sloop. Ook voor het Nedinscocomplex ziet het er gunstig uit gezien de vele plannen, maar voor hier geldt nog even afwachten.

25-02-2008: Samen met de buurt maakt de SP bezwaar tegen sloop Bondsgebouw
05-11-2007: SP vraagt om monumentenstatus Bondsgebouw
02-02-2007: SP stelt vragen over mogelijke sloop Bondsgebouw en Nedinsco
De rijke geschiedenis van het Bondsgebouw: artikel uit De Buun 2005 "Het paleis van den werkman"