Samen met de buurt maakt de SP bezwaar tegen sloop Bondsgebouw

25 februari 2008

Samen met de buurt maakt de SP bezwaar tegen sloop Bondsgebouw

bondsgebouwDe SP maakt bezwaar tegen de afgegeven sloopvergunning voor het Bondsgebouw. Van de buurtbewoners heeft 63% het bezwaarschrift meeondertekend. Afgelopen donderdag 21 februari hield de partij een buurtonderzoek in de omgeving van het wooncomplex. Vandaag werden de resultaten hiervan bekend.

Het merendeel van de omwonenden wil het Bondsgebouw behouden en een monumentenstatus toegekend zien.
Van de ondervraagden geeft 56,5% aan het niet eens te zijn met de verleende sloopvergunning, 36,5% zit daar niet mee en 7% had er geen mening over.
Op de vraag of het Bondsgebouw de status van monument verdient, antwoordde 54,2% met ja, 37,7% zei nee en 8,1% had geen mening, 64% Gaf zelfs aan mee te tekenen om die monumentenstatus gerealiseerd te zien.

De mensen die wij spraken waren erg blij dat zij ook eens gehoord werden. In het verleden werd er over hun hoofd heen beslist, de SP heeft de gemeente Venlo op het hart gedrukt om de buurt in vervolg beter te informeren en steeds te betrekken bij de besluitvorming.

Van de buurtbewoners heeft 62,7% het bezwaarschrift van de SP meeondertekend, waardoor het protest extra gewicht mee krijgt.

De SP Venlo hoopt met dit bezwaar de sloop van het sociaal-historische Bondsgebouw te voorkomen en er een nieuwe impuls aan te geven. Waarom zo'n markant wooncomplex wegslopen als er nog van alles mee gedaan kan worden?

Voor meer informatie over het Bondsgebouw en de alternatieve voorstellen van de SP, kunt u de berichtenlinks onderaan deze pagina aanklikken.

Ook stadshistorica drs. Mariet Verberkt en de Vakbondshistorische Vereniging in Amsterdam stuurden een bezwaarschrift naar de gemeente Venlo.

Bericht 20-02-2008: SP houdt enquête onder buurt Bondsgebouw
Bericht 12-12-2007: SP Venlo: jongerenhuisvesting Bondsgebouw realistische optie
Bericht 05-11-2007: SP vraagt om monumentenstatus Bondsgebouw