h

Column A74: wilde ideeën, gehussel met cijfers, overkapping?!?

8 november 2007

Column A74: wilde ideeën, gehussel met cijfers, overkapping?!?

De afgelopen dagen heeft de SP met verbazing kennis genomen van de nieuwe ideeën omtrent de aanleg van de A74. We noemen hierbij maar bewust geen varianten aangezien de minister nog geen Ontwerp Trace Besluit (OTB) heeft gepubliceerd. Na het teleurstellende debat begin september deed de minister voorkomen of er snel een OTB zou komen. Maar blijkbaar is het lastig rekenen met de cijfers van Rijkswaterstaat, het ministerie zelf en andere cijferkanjers. Want tot op heden blijft het heel stil in Den Haag.

Stil bleef het overigens niet in de gemeente en bij de provincie. Bij monde van PvdA wethouder Janssen kwamen er weinig concrete ideeën aangaande een soort van “pilotstatus” voor deze snelweg. Wetenschap en bedrijfsleven zouden manieren moeten vinden om de overlast te verminderen. Er ligt zelfs een heuse motie van de coalitiepartijen in Venlo om dit idee te ondersteunen! De SP kan zich niet aan de indruk onttrekken dat hier wederom iets boven tafel wordt gebracht waarmee men de daadwerkelijke cijfers aangaande overlast van fijnstof en geluid kan kwalificeren als ‘minder belangrijk’, met als ruil nog niet bewezen technieken.

Woonwijk Meulenveld vanuit de Molenbossen Woonwijk Meulenveld vanuit de Molenbossen: daar wordt men zonder snelweg nu al knettergek van de overlast...

Trouwens “pilotstatus”, oftewel de A74 wordt aangelegd als een proefkonijn? En als het experiment later mislukt blijkt, kan men heel makkelijk zeggen “tja jammer, maar nu ligt die weg er al.” Wethouder Janssen en zijn PvdA hebben de laatste tijd wel meer last van ideeën die zijn opgepikt uit ‘vakbladen’, zoals dat overkappingplan wat hij vorig jaar bij de wijkschouw in Blerick hoorde. En meer ideeën die al eerder door andere partijen (ook SP) werden ingediend. Lekker origineel...

Bij dat overkappingplan vergeet de wethouder wel even iets; hij wil een stuk van de snelweg overkappen, maar niet het hele stuk, waardoor nóg maar een kleine groep mensen ermee geholpen zou zijn. De A74 via de Plateauvariant is toch ettelijke kilometers langer dan de gemeente gemakshalve steeds vergeet te vermelden. Met dat kleine stukje overkapping wordt die weg al 20 miljoen duurder, als het hele stuk A74 wordt overkapt valt de weg 50 miljoen duurder uit. Dus de A74 wordt vele malen duurder en voldoet dan nog steeds niet aan de wettelijke eisen, zodat het nog jaren duurt voordat er een A74 ligt! Ter vergelijking: de A74 via de Klagenfurtvariant treft niet alleen 5000 minder mensen, maar kost ondertunnelt en overkapt maar 5 miljoen euro meer en kan er binnen vijf jaar al liggen...

Ook het CDA in de provincie laat zich horen: "de overheid dient de wetten maar aan te passen omdat het nu toch wel erg lastig is om deze wegen aan te leggen." Het recht van burgers om in te spreken en te protesteren wordt zo wederom een stuk de nek omgedraaid, en waarvoor? Overigens is een belangrijk deel van de wetten en regels omtrent dit onderwerp afkomstig uit Brussel dus veranderen zal lastig worden. Hoe dan ook, de lokale en provinciale politici slaan weer eens stevig op hun trommeltje. Maar het is een experimentele drumsolo: er zit geen begin of einde aan, en heeft slechts een beperkt publiek.
A73-A74 Zuiderbrug De Zuiderbrug: toekomstig A73+A74?

De SP is zich bewust van het grotere draagvlak in politiek Den Haag voor de Plateauvariant. Maar ook is de SP tegen experimentjes die weer eens een dikke 200 miljoen extra kosten zonder dat deze een bewezen voordeel opleveren voor de mensen die het meest getroffen worden door deze snelweg. Daarnaast is het ook een klap in het gezicht van de bewoners van Blerick. Zij krijgen immers ook dát verkeer langs hun huizen zonder dat daar extra maatregelen zijn getroffen. Diverse initiatieven zijn door bewoners genomen om kenbaar te maken dat zij bij de aanleg van de A73 en A74 maatregelen wensen om de leefbaarheid in hun wijken te behouden en sluipverkeer tegen te gaan. De SP haalde bijvoorbeeld met gemak honderden handtekeningen op voor een vrachtverbod in Blerick. Jammer genoeg was de politiek weer eens te druk met het wijzigen van wetten in eigen voordeel, of moties waarin nog onbewezen technieken de zaak moesten redden. Want antwoord hebben de betreffende burgers niet gehad.

De SP heeft aangedrongen op alternatieven welke zelfs eenvoudiger zijn te verwezenlijken dan nieuw asfalt maar men blijft horende doof. De SP zal wachten tot het OTB van de minister voor zij alternatieven en aanmerkingen zal maken hierover. Alle politieke tromgeroffel voor dat moment is prematuur en enkel voor de bühne, en zal het wantrouwen bij de bevolking alleen doen toenemen. Zeker als vragen van die bevolking niet beantwoord worden. Jammer genoeg heeft men dat bij de gemeente en provincie blijkbaar nog steeds niet door. Wordt vervolgd...

Ton Heerschop, kerngroeplid verkeer
Alexander Vervoort, afdelingsvoorzitter

Bericht zaterdag 22 september: Ruim 200 handtekeningen na startschot Axie Vrachtverbod op Blerickse weekmarkt
Bericht vrijdag 5 oktober: SP steunt Tegelse wijkraad bij eis om maatregelen tegen sluipverkeer A73/A74
Bericht vrijdag 12 oktober: Milieudefensie Nederland steunt acties tegen sluipverkeer in Blerick en Tegelen

U bent hier