'Maak Venlo eerlijker, beter en socialer'

Peter Ruijtenbeek (op foto rechts) interviewt SP-lijsttrekker Ton Heerschop over de verkiezingen.

‘Ik snap dat veel Venlonaren hun zakken vol hebben van de huidige politiek’, zegt Ton Heerschop, raadslid voor de SP en lijsttrekker bij de verkiezingen van 21 maart. ‘Alle reden om het roer om te gooien en radicale keuzes te maken voor fatsoenlijk betaald werk, tegen armoede, goede zorg en voorzieningen in de wijken. Dat is wat Venlo nodig heeft. En dat is waarvoor de SP zich de komende vier jaar hard blijft maken!’

Wat willen jij en de SP de komende jaren in Venlo bereiken?

‘Werkgelegenheid, echte banen, en loon naar werken zijn het allerbelangrijkst. De gemeente zet in op het binnenhalen van hogeropgeleiden terwijl de meeste werkzoekenden lager of middelbaar opgeleid zijn. Die scheve verhouding moet om! Helemaal wanneer de wethouders pochen met zogenaamde nieuwe banen, terwijl ze helemaal niets doen aan de ontslagen die er vielen en nog vallen.

Daarnaast zien we nieuwe arbeidsmigranten uit andere landen veel werk opknappen voor een habbekrats. Dit is niet eerlijk ten opzichte van de Venlonaar die zonder werk thuis zit en niet voor de arbeidsmigrant die wordt uitgebuit. Sommige partijen worden helemaal blij dat mensen moeten gaan werken voor een uitkering. Wij niet. Als er werk is, moet dat lonen, daar hebben we het minimumloon voor!’

Staat er nog meer in de plannen van de SP voor Venlo?

‘Nog veel meer, wij maken andere keuzes dan de partijen die al jaren het bestuur in Venlo vormen. De gemeente heeft de afgelopen jaren belangrijke taken erbij gekregen: (thuis) zorg, sociale werkplaatsen, beschermd wonen en jeugdzorg, daar moeten we zeer zorgvuldig mee omgaan. Het kabinet-Rutte kieperde veel over de schutting naar gemeenten met ontoereikend budget. De SP zal en wil niet accepteren dat mensen aan de zijlijn worden geschoven omdat het geld op is of een gemeentebestuur de ogen sluit. Wij blijven ons inzetten om niemand buiten de boot te laten vallen.’

‘Ik hoor vaak: Die politiek is maar met zichzelf bezig en geeft ons belastinggeld wel heel eenvoudig uit’

Mooie plannen, maar waar haal je het geld vandaan?

‘Wij gaan geen geld uitgeven dat er niet is. Maar we maken wel andere keuzes dan de partijen die nu de lakens uitdelen. We gaan niet investeren in nog meer blunderprojecten zoals het kazerneterrein in Blerick of de kabelbaan over de Maas. Wel gaan we het geld inzetten dat in begrotingen van de gemeente staat, maar niet is uitgegeven. En als de keuze is mensen of beton, dan is het voor ons glashelder: mensen gaan altijd voor.’

Hoe bevalt het je eigenlijk om volksvertegenwoordiger te zijn?

‘Op mijn werk en ook als ik als SP´er op straat sta of in de wijken ben, hoor ik vaak: Die politiek is maar met zichzelf bezig, ze stapelen fout op fout en geven ons belastinggeld wel heel makkelijk uit. Ik geef ze geen ongelijk met miljoenentekorten in de (jeugd)zorg en de flops rondom Q4, parkeergarages en nog veel meer mislukte projecten.

Maar het doet me erg goed als we als SP iets moois bereiken zoals de ondersteuning van het reanimatieproject of het openhouden van de zwembaden. Zeker als ik de positieve reacties van de mensen op straat dan terughoor.’

Kritiek op het gemeentebestuur is mooi, maar is de SP ook bereid zelf mee te besturen?

‘We kiezen op 21 maart geen wethouders en laat niemand doen alsof dat wel zo is. De SP wil zeker meebesturen, maar alleen als er een coalitie-akkoord komt waar wij mee uit de voeten kunnen, waar onze kiezers zich in kunnen herkennen. Meebesturen ten koste van alles doen wij niet, dat is aan andere partijen en we hebben kunnen zien waar dat toe leidde de afgelopen jaren.

De SP heeft idealen, heldere ideeën en duidelijke alternatieven en wil die ook kunnen realiseren. Dat er soms water bij de wijn moet, begrijpen we. Maar die wijn moet wel nog te drinken zijn. Wat mij betreft is nu eerst de kiezer aan zet en als die aangeeft dat de SP groter moet worden en ons het vertrouwen geeft om mee te besturen, dan lopen we daar niet voor weg. Sterker, dan gaan we alles er aan doen om de komende jaren te regeren in Venlo.’

Alles over de verkiezingen

Terug naar het verkiezingsoverzicht