Gemeente negeert behoefte van chauffeurs
Gemeente negeert behoefte van chauffeurs
Vanavond zijn de door chauffeurs 2679 opgehaalde petities aangeboden aan de burgemeester. Vervolgens stelde de SP raadsvragen en diende een motie in. Allemaal om verbeteringen aan de Keulse Barrière af te dwingen.
Bij de aanvang van de raadsvergadering vanavond, woensdag 24 februari, zijn namens de Transport Belangen Vereniging-NL, TruckerAppy, ChauffeursNieuws, FNV, SP en vele vrachtwagenchauffeurs en belangenbehartigers, de door chauffeurs zelf opgehaalde 2679 petities aangeboden aan de gemeenteraad van Venlo.
SP-raadslid Petra Raijer: “Met deze overhandiging wilden we de gemeenteraad en het gemeentebestuur meer bewust maken van de problemen en noodzakelijke verbeteringen die aan de Keulse Barrière nodig zijn. Daarvoor brachtten we eerder al een rapport uit over ons onderzoek naar de gehele situatie ter plekke en onze aanbevelingen om de knelpunten op te lossen.”
Raijer: “De motie kreeg helaas geen steun van de andere partijen. D66 reageerde als enige maar zei dat ze het weliswaar eens was met de strekking van de motie maar niet met de woordkeuze, maar kwam ook niet met een voorstel of alternatief.”
“Volgens de wethouder (Satijn, VVD) moeten we het "niet groter maken dan het is", de gemeente zou formeel geen rol hebben en wacht tot Van Cranenbroek het terrein in bezit heeft; "We doen geen nadere investeringen want dat is kapitaalvernietiging". Aldus de wethouder in antwoord op onze mondelinge raadsvragen. En daar moeten we het dan maar mee doen?!?”
De motie werd verworpen, alleen de SP zelf stemde voor, dat zegt ook iets over de betrokkenheid bij dit onderwerp van de andere partijen.
Raijer: “Het zou goed zijn wanneer Raad en College meer gingen beseffen dat de titel logistieke hotspot mede te danken is aan degenen die die logistiek mogelijk maken: de vrachtwagenchauffeur die via Venlo door heel Europa rijdt.”
“Dan zou het ook sieren om voor de chauffeurs de noodzakelijke voorzieningen mogelijk te maken, die in de verre omtrek afwezig zijn. Een goede overdrachtsplek en rustlocatie met bewaakte parkeerplaats en toilet/douche/eetgelegenheid is dan teveel gevraagd?”
Raijer: “We zijn benieuwd wat B&W met de petities en ons rapport gaat doen, misschien heeft het de ogen geopend. Dat de motie weggestemd werd betekent niet dat we nu bij de pakken neer gaan zitten. We beraden ons, in samenwerking met de belangenbehartigers, over een volgende stap. Daarvoor willen we spoedig een (actie)overleg plannen.” Wordt vervolgd dus!
- SP, 19-02-2016: Rapport SP: Chauffeurs in de knel
- Venlo Nieuws.nl, 24-01-2016: De Keulse Barrière ligt er verwaarloosd bij in afwachting van wat komen gaat
- SP, 23-01-2016: Doe de vrachtwagenchauffeur niet de das om
- Omroep Venlo, 18-11-2015: Truckersrestaurant afgesloten van klanten (met tv-reportage)