Rapport SP: Chauffeurs in de knel

19 februari 2016

Rapport SP: Chauffeurs in de knel

Na een noodkreet van een ondernemer ging de SP poolshoogte nemen en volgde een gezamenlijke actie met belangenbehartigers voor chauffeurs, de parking en restaurant aan de Keulse Barrière. Verder onderzoek leidde tot een rapport, dat vandaag verschijnt. Op 24 februari worden de opgehaalde petities aangeboden en een motie ingediend.

Enkele maanden geleden werd de oprit naar de parkeerplaats aan de Keulse Barrière door de gemeente afgesloten. Reden hiervoor was schade aan het wegdek dat men niet verder kapotgereden wil zien.

SP-raadslid Petra Raijer: “Makkelijker was het wanneer de oprit gerepareerd zou worden (een kwestie van enkele klinkers en wat zand), want nu dienen vrachtauto’s de afrit te gebruiken (tegen het verkeer in dus) om naar de parking te komen.”

“Een parking die nog altijd druk bezet is, vooral als rustplaats en het gebruik maken van voorzieningen in het daar gelegen chauffeursrestaurant, maar ook om te kunnen wisselen van begeleiding voor bijzonder transport dat de grens moet passeren.”

Ondanks aandringen van de SP weigert de gemeente de afsluiting weg te halen en de straatschade te repareren. Iets wat wel haar verantwoordelijkheid is als eigenaar van het gebied.

Maar de gemeente wacht liever totdat de grond is verkocht aan een firma die op het terrein een tuincentrum wil bouwen. Dat kan echter nog maanden tot jaren duren, terwijl het terrein dan slecht bereikbaar blijft? Een onwenselijke situatie.

Foto: SP-Venlo

Zo vinden ook de vrachtwagenchauffeurs en diverse belangenverenigingen. Raijer: “Gezamenlijk zijn we een actie gestart voor een goede voorziening voor chauffeurs en hun vrachtauto’s. We trekken samen op in de strijd voor het behoud van de parking aan de Keulse Barrière en het mogelijk verdwijnen van het restaurant zelf wanneer de parking ontoegankelijk wordt door onder andere bouwplannen op die plek en de afwezigheid van een goed alternatief in de omgeving.”

De SP heeft vervolgens onderzoek gedaan naar de gehele situatie aan de Keulse Barrière. Het rapport hierover verschijnt vandaag en kunt u hier lezen (PDF).

Raijer: “In dat rapport is een motie opgenomen om verbeteringen af te dwingen, dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en de parkeerplaats weer gaat onderhouden en de oprit gaat repareren.”

“De motie wordt aanstaande woensdag (24 februari) in de gemeenteraad besproken. Het zou het gemeentebestuur sieren om met een stevige toezegging te komen, dan kan de motie nog van tafel.”

Tevens worden die woensdagavond de door chauffeurs en belangenverenigingen opgehaalde handtekeningen (zowel via de online petitie als via de papieren lijsten) aan de gemeenteraad aangeboden. Dit zal gedaan worden door de heer Henri Gulickx van de Transportbelangen Vereniging Nederland.

Raijer: “Om deze aanbieding en het achterliggende doel daarvan kracht bij te zetten, zal de SP aansluitend mondelinge vragen stellen aan het college, opnieuw om verbeteringen afgedwongen te krijgen. Op het einde van de vergadering volgt dan de eerder genoemde motie (of niet, als er een stevige toezegging komt).”

“Ons onderzoeksrapport dient bij de behandeling in de gemeenteraad als leidraad en onderlegger. Het geeft haarfijn weer wat er aan de hand is aan de Keulse Barrière, hoe de situatie is ontstaan en wat eraan gedaan dient te worden om de problemen op te lossen. Hiervoor benoemen we alternatieven en kijken we ook naar de (on)mogelijkheden in de regio.”

Lees ook: