Doe de vrachtwagenchauffeur niet de das om

23 januari 2016

Doe de vrachtwagenchauffeur niet de das om

Vrijdag was de gezamenlijke actie tot behoud van de parking aan de Keulse Barrière voor vrachtwagens. Kamerlid, Europarlementslid, FNV, belangenverenigingen, SP trekken samen op in de strijd voor een goede voorziening voor chauffeurs en hun vrachtauto’s.

In het chauffeursrestaurant was het gezellig druk deze 22e januari. De sfeer zat er goed in en stevige discussies volgden over de afsluiting van de oprit naar de parkeerplaats en het mogelijk verdwijnen van het restaurant zelf wanneer de parking ontoegankelijk wordt door onder andere bouwplannen op die plek en de afwezigheid van een goed alternatief in de omgeving.

Kamerlid Paul Ulenbelt en Europarlementariër Dennis de Jong (beiden SP) kwamen speciaal naar Venlo om samen met leden van Transport Belangen Vereniging Nederland en ChauffeursNieuws de aanwezige chauffeurs en transportondernemingen in de omgeving - die ook last hebben van de situatie - te wijzen op de actie en vroegen naar hun ervaringen en mogelijke alternatieven en oplossingen.

Foto: SP-Venlo

Dennis de Jong (blauw gestreepte jas) en naast hem Paul Ulenbelt in gesprek met o.a. eigenaar Ludo Stroink (3e van rechts) van het chauffeursrestaurant.

SP-raadslid Petra Raijer: “Met de belangen van vrachtwagenchauffeurs en logistieke bedrijven op deze locatie lijkt geen rekening te worden gehouden. Raadsvragen om het tij te keren leverden vooralsnog niets op, de gemeente kijkt vooral naar de bouwplannen (waarvan realisatie misschien nog jaren kan duren) zonder verantwoordelijkheid te nemen om haar eigen terrein fatsoenlijk te onderhouden.”

Raijer: “Sterker, tot enkele maanden geleden werd er aan de Keulse Barrière zwerfvuil opgeruimd door de gemeente. Ineens was dat voorbij, zonder aankondiging. Nadat ik er melding van maakte bij de gemeente werd er ineens toch weer vuilnis opgehaald, wel maar twee keer per maand, nog te weinig... Blijft een vreemde zaak, ongehoord zelfs!”

Chauffeurs klagen over het gebrek aan voorzieningen in de grensstreek. Er zijn enkele parkeerplaatsen in de nabije omgeving maar daar is hooguit een toiletgebouwtje of alleen mobiele toiletten.

Daarnaast zijn die plekken vaak afgelegen waardoor chauffeurs problemen krijgen met hun rijtijden op het moment dat ze moeten stoppen met of beginnen aan een rit. Zo bleek vrijdag 22 januari in het gesprek met diverse chauffeurs.

Raijer: “De Keulse Barrière is van oudsher een pleisterplaats voor vrachtwagenchauffeurs op internationale routes. De reden is eenvoudig, in een branche waarin minuten tellen is de strategische (grens)locatie van groot belang. Daarnaast zijn er goede douchevoorzieningen en eetgelegenheid aanwezig met het wegrestaurant De Nieuwe Keulse.”

“Nog wel want de locatie gaat verdwijnen op het moment dat Van Cranenbroek start met de bouw van haar megawinkel op de plek waar nu nog loodsen staan en de parking is. In de ruime omgeving er is geen goede andere parking met eet- en douchegelegenheid. Dat gaat zorgen voor problemen zoals wildparkeren, ‘wildtoiletteren’, zwerfvuil en noem maar op.”

Foto: SP-Venlo

Raadslid Ton Heerschop (midden) wijst Dennis de Jong en Paul Ulenbelt (rechts) op het VeNeTe-terrein, vlak over de grens in Duitsland, waar ooit een logistiek centrum moet verrijzen als vervanging van de Keulse Barriere.

De wissel van Nederlandse naar Duitse begeleiding (en omgekeerd) voor de overdracht van speciaal transport, kan op de Keulse Barrière eenvoudig plaatsvinden. Vervalt deze locatie dan zal er nog vaker dan nu al het geval is gebruik worden gemaakt van de vluchtstroken zoals langs de BAB40/A67 en A73/A74.

Levensgevaarlijk, verboden en onwenselijk maar chauffeurs worden er soms toe gedwongen omdat het haast niet anders kan. Dan is het vreemd dat bij de Keulse Barrière onlangs de oprit naar de parking is afgesloten (omdat die straatschade vertoont).

Een chauffeur vertelt: “Kijk eens naar de rest van het terrein, alsof dat er goed bij ligt? Het alternatief, de afgelegen parkeerplaats aan de James Cookweg, ook een terrein van de gemeente, kent enkel een gebouwtje met twee toiletten, het zand/grindterrein zit vol gaten en de op- en afrit vertonen flinke schade En daar is het wel toegestaan? Het is meten met twee maten.”

Foto: SP-Venlo

De chauffeur vervolgt: “Doordat de gemeente de oprit naar de Keulse Barrière heeft afgesloten met betonblokken en hekwerk, moeten we via de uitrit het terrein oprijden. Dat gaat via een haakse bocht vlak langs het tankstation. Door dat extra verkeer en de manoeuvres zal het wegdek binnen de kortste keren net zo’n schade vertonen. Sluit de gemeente dan ook de afrit af?”

“Daarnaast, met een lege vrachtwagen is die haakse bocht op de afrit nog te doen maar als je volgeladen bent, zoals met ongezekerde lading, bijvoorbeeld hangend vlees, dan bestaat het gevaar van kantelen. Wie is dan verantwoordelijk?”

Video: Willekeurige dag, vrachtwagens die haakse bocht nemen via de uitrit om het parkeerterrein op te komen...

“Het zou de gemeente sieren om die oprit te repareren. Een kwestie van een paar klinkers en wat gele zand. De parking is eigendom van de gemeente, tijd dat ze haar verantwoording neemt in plaats van chauffeurs te pesten. En anders doen we het zelf wel, eens zien wat de gemeente dan doet.”, vertelt een andere chauffeur ons.

Onlangs stelde de SP-Venlo raadsvragen over deze kwestie. Petra Raijer: “De antwoorden daarop waren bedroevend; de gemeente Venlo lijkt na de opening van de A74 de rug gekeerd te hebben naar de Keulse Barrière.
Hoewel er nieuwe plannen liggen voor de invulling van dit gebied (detailhandel) komt Venlo niet met voor chauffeurs haalbare alternatieven terwijl de regio wel de logistieke hotspot van Nederland en Europa is. Dan heeft de gemeente ook wat waar te maken!”

Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt en Europarlementariër Dennis de Jong vroegen aanwezige chauffeurs, vakbond FNV en leden van belangenverenigingen naar hun ervaringen met verkeersveiligheid en -overlast, werkverdringing, vluchtelingencrisis (denk aan Calais, Duinkerken) en handhaving op de cabinerust.

Informatie die ze meenemen in het bevragen van de minister en Eurocommissaris om ook op dat vlak verbeteringen te bewerkstelligen voor de logistiek.

Dennis de Jong: “Als je als Venlo Europees transportknooppunt wilt zijn, ga je toch geen parkeerplaatsen voor vrachtwagens sluiten? Goeie actie dus om dat te verbeteren.”

Paul Ulenbelt: “Met het blokkeren van de toegang tot de parkeerplaats van het chauffeursrestaurant pest Venlo de internationale chauffeurs.

Dennis de Jong: “Overal waar ik kom is het hetzelfde liedje: kleine zelfstandige ondernemers (zoals hier het truckersrestaurant) moeten wijken voor de belangen van het grootbedrijf. Gelukkig dat de SP-Venlo pal staat voor het MKB en samen met diverse belangenbehartigers in actie komt om verbeteringen af te dwingen.”

Chauffeurs zijn enkele weken geleden zelf een online petitie gestart die tot vandaag ruim 1700 handtekeningen en 267 reacties kent.
Daarnaast liggen in het chauffeursrestaurant ook handtekeningenlijsten van de belangenverenigingen en de SP, die tot op heden 450 handtekeningen opleverde.

In navolging van de actie vanmiddag zal de SP de komende tijd vaker chauffeurs bevragen over hun werksituatie en de problemen waar ze tegenaan lopen.

Vervolgens worden eind februari alle opgehaalde handtekeningen aan de gemeenteraad aangeboden, vergezeld van opnieuw raadsvragen, een debat of motie.

Daarnaast gaat Paul Ulenbelt ook in de Tweede Kamer aandacht vragen voor de situatie van chauffeurs in Venlo.

Lees ook: