'We pakken de zeggenschap over onze energie terug!'

11 februari 2023

'We pakken de zeggenschap over onze energie terug!'

Foto: SP
Wat was het gaaf: met ongeveer 2000 mensen kwamen we samen bij het Volksprotest op het Beursplein in Amsterdam. Op deze symbolische plek - bij de aandelenbeurs - maakten we duidelijk dat onze energie geen ‘markt’ behoort te zijn en dat de winsten van energiebedrijven niet naar aandeelhouders behoren te gaan, maar ingezet moeten worden om de energierekening te verlagen.

Want voordat onze energiebedrijven werden geprivatiseerd, waren ze veelal in handen van gemeenten en provincies. De SP ziet de komende Provinciale Statenverkiezingen (op 15 maart) dan ook als de volgende kans om zeggenschap over onze energie terug te pakken.

Kandidaten
Vanuit het hele land reden bussen vandaag naar de hoofdstad. Ook in Blerick stapten mensen op. En natuurlijk waren Limburgse kandidaten voor de komende verkiezingen er bij. Maar er waren niet alleen SP-leden. Want de Volkspetitie van de SP om de energie te nationaliseren en de rekening te verlagen is inmiddels al meer dan 100.000 keer getekend.

Bekijk hier de korte reportage van het Volksprotest in Amsterdam vandaag.

Genoeg
Op het Beursplein sprak Lilian Marijnissen al die mensen toe: "Het is genoeg geweest. Terwijl mensen in de kou zitten, maken Essent, Eneco en Vattenfall samen een miljard winst per jaar. In plaats van dat ze deze winsten inzetten om onze rekening te verlagen, wordt het geld verdeeld onder de aandeelhouders. Onze energie hoort niet op de markt. Dit kan en moet anders. Samen pakken we de zeggenschap over onze energie terug en verlagen we de rekening."

Strijd mee
Vervolgens trok de menigte door de Amsterdamse binnenstad en paseerde daarbij onder meer het door Roermondenaar Pierre Cuypers ontworpen Centraal Station. Onze afdelingen met de 'Limburgse Essent' vlag in top, om de eisen nog wat meer kracht bij te zetten. Strijd mee met ons, onderteken ook de volkspetitie én stem op 15 maart SP!

Bekijk ook: