De boodschap van Venlo aan Rutte

3 september 2022

De boodschap van Venlo aan Rutte

Foto: SP-Venlo
Vandaag stonden we op de rommelmarkt in Speeltuin 'Ôs Blië Riek' aan de Tollensstraat in Blerick. We vroegen voorbijgangers naar hun boodschap aan het kabinet. Want door het hele land haalt de SP lijsten met boodschappen op bestemd voor premier Mark Rutte. Hiermee vragen we nadrukkelijk om actie tegen o.a. de steeds stijgende kosten en achterblijvende koopkracht.

Met deze actie vragen we aandacht voor de brandstofprijzen die zijn gestegen met 34,8%, de boodschappen met 11,2% en de energiekosten met 83,5%! Dat lonen, uitkeringen en AOW achter blijven.

Terwijl grote bedrijven, ook de supermarkten, recordwinsten boeken en deze winsten nu verdeeld worden onder de aandeelhouders in plaats van ingezet om de kosten te verlagen.

Foto: SP-Venlo

We vroegen de bezoekers aan de rommelmarkt en in de speeltuin om hun boodschap op de lijst te zetten. En dat gebeurde volop. Zo kregen we een mooie diverse boodschappenlijst met wat Venlo vindt van de prijsstijgingen en koopkrachtdaling.

Want ook in Venlo kunnen steeds meer mensen moeilijker rondkomen. De energierekening, boodschappen en tanken, het is bijna niet meer te
betalen. Per 1 juli is de huur van de meeste mensen ook nog verhoogd en
als je ziek bent, dan ben je 385 euro aan je eigen risico kwijt.

Foto: SP-Venlo

Terwijl de grote bedrijven enorme winsten maken en het met een deel van
Nederland prima gaat, is er een groeiende groep mensen die zich zorgen
maakt om de toekomst en er geen vertrouwen meer in heeft dat dit kabinet
er ook voor hen zit.

Laten we het geld halen waar het zit. Grote bedrijven waar het goed
mee gaat en die veel winst maken, betalen steeds minder belasting. Laten
we ervoor zorgen dat zij een eerlijk deel aan belasting betalen. Dit
geld kunnen we inzetten om de kosten voor mensen direct te verlagen.

Foto: SP-Venlo

Daarnaast moet natuurlijk het minimumloon omhoog, waardoor alle lonen
zullen stijgen en de daaraan gekoppelde AOW en uitkeringen. De
pensioenen moeten worden geïndexeerd.

Het kabinet Rutte-4 weigert dit jaar nog wat te doen aan de hoge prijzen en de lage lonen. Daarom komen we nu en op 17 september in actie.

Want op 17 september worden de lijsten - met alle opgehaalde boodschappen uit heel Nederland - als één grote boodschappenlijst tijdens de manifestatie PrinsjesdagProtest in Den Haag gepresenteerd.

Bekijk ook: