Nieuwe namen voor stations, Haagse politiek nu wel oog voor aanpassen Maaslijn?

25 februari 2023

Nieuwe namen voor stations, Haagse politiek nu wel oog voor aanpassen Maaslijn?

Foto: SP
De plannen voor bovenleiding en verdubbeling van het spoor liggen al tientallen jaren te wachten op realisatie. De provincies willen, de gemeente willen maar een aanbesteding mislukte en toen bleef het oorverdovend stil. Dan maar weer actievoeren met de SP. Samen met ons Tweede Kamerlid gingen we naamborden verwisselen, om de politieke druk te verhogen om nu eindelijk eens serieus aandacht van 'Den Haag' te krijgen.

Vandaag heeft de SP opnieuw actie gevoerd om de Maaslijn snel te verbeteren. De spoorlijn tussen Roermond-Venlo-Nijmegen doorkruist de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland.

Samen met Tweede Kamerlid Mahir Alkaya (woordvoerder mobiliteit) heeft de SP het gehele traject afgereisd waarbij op enkele stations de SP-lijstrekkers van die provincie 'bewijs' verzamelden dat de Maaslijn wel degelijk in de Randstad ligt.

Bekijk hieronder de video van de actie met reportages en interviews (achtereenvolgens: Brabant-lijsttrekker Nico Heijmans, Limburg-lijsttrekker Jorge Wolters Gregório, Kamerlid Mahir Alkaya, Gelderland-lijsttrekker Eric van Kaathoven). Teken ook de petitie voor een betere Maaslijn.

Want, zoals iedereen weet, als het om de Randstad gaat kunnen zaken wél snel geregeld worden. Daarom vervangt de SP alvast de stationsnaamborden voor namen die bij de Randstad passen. Misschien luistert dit kabinet dan wel. De reizigers verdienen een fatsoenlijke spoorlijn.

Foto: SP

Boxmeer heet voortaan station Den Haag Plein. Nijmegen doopten we om tot Amsterdam University.

Diverse opiniemakers en onze gouverneur zeggen: “Als de Maaslijn in de Randstad had gelegen dan was die allang verbeterd geweest.

Kamerlid Mahir Alkaya: “Er wordt te weinig geïnvesteerd in openbaar vervoer buiten de Randstad. De Maaslijn bijvoorbeeld, enkelspoor waar nog dieseltreinen rijden, wacht al jaren op modernisering.”

“Nederland is groter dan de Randstad maar we kunnen misschien beter de stationsnamen omdopen tot Randstad-achtige namen, mogelijk luistert deze regering dan wel naar wat nodig is.”

Foto: SP-Venlo

Station Rotterdam-Outlet, ook wel bekend als Roermond. Kamerlid Mahir Alkaya (rechts) met SP-Limburg lijsttrekker Jorge Wolters Gregório (links op de foto).

Met deze actie gaan we de politieke druk verder ophogen om deze drukke spoorlijn eindelijk te voorzien van bovenleiding en dubbel spoor. Het kan, het geld is er maar de wil ontbreekt in Den Haag, vooral bij de CDA-staatssecretaris. Voor de SP is goed OV wel prioriteit en speerpunt komende verkiezingen.

Bekijk ook: