Actie SP op de Maaslijn: Stem voor een beter spoor

3 februari 2023

Actie SP op de Maaslijn: Stem voor een beter spoor

Foto: SP
De Maaslijn moet eindelijk verbeterd worden. De treinen zijn te vol, er zijn te weinig zitplaatsen, de route duurt te lang en de overstapmogelijkheden zijn matig. Al jaren staat het op de planning om dit traject tussen Roermond en Nijmegen te verbeteren, door middel van elektrificatie en spoorverdubbeling, maar steeds wordt het project weer op de lange baan geschoven. De SP komt in actie voor een betere Maaslijn, voordat het echt ontspoort.

SP-lijsttrekker Jorge Wolters Gregório voor Provinciale Staten van Limburg: “Verbetering van het openbaar vervoer is voor de SP een speerpunt. Daarom komen we opnieuw in actie rondom de drukke Maaslijn. Dubbelspoor en elektrificeren (bovenleidingen) maken het mogelijk om meer en langere treinen op het traject te laten rijden. Daarnaast kan er een volwaardige intercityverbinding komen met betere aansluitingen in alle richtingen.”

Aan het lijntje
“Deze SP-actie is belangrijk voor Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Juist daarom is het verschrikkelijk dat er zowel in de provinciehuizen als in Den Haag maar geen vaart wordt gemaakt. Kennelijk is daar het belang van deze spoorverbinding minder urgent. Je kunt de vele reizigers (vooral forensen en studenten) die gebruik maken van deze spoorlijn niet langer aan het lijntje houden. Er moet nu iets gebeuren,” aldus Jorge Wolters Gregório.

‘Het Rijk moet betalen, wij horen ook bij Nederland...’

Lange baan
Als de spoorlijn in de Randstad had gelegen was deze al lang opgewaardeerd, concludeerden zowel weekblad Elsevier als Dagblad De Limburger onlangs. Dat doet pijn.

Jorge Wolters Gregório: “We horen al jaren dat de Maaslijn volledig en volwaardig onderdeel moet zijn van het hoofdrailnetwerk. De Maaslijn ‘heeft de aandacht’ van CDA-staatssecretaris Heijnen maar daar merken we weinig van. Het project wordt wederom miljoenen duurder en dreigt op de lange baan geschoven te worden, terwijl er wel miljoenen voor uitbreiding van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam beschikbaar zijn. De reizigers van de Maaslijn moeten opnieuw nog langer wachten op noodzakelijke verbeteringen. Net als de opiniemakers zegt de SP: Het Rijk moet betalen, wij horen immers ook bij Nederland.”

Petitie
Op vrijdag 3 februari start de SP-actie op diverse stations aan de Maaslijn en in de treinen. De partij roept reizigers op een petitie te tekenen. De komende tijd wordt de actie uitgebreid met diverse (ludieke) acties. De petitie kan ook digitaal ingevuld worden via deze site.

Bekijk uit het archief: