Werk maken van aanpassen afstand ventwagens bij scholen

28 december 2021

Werk maken van aanpassen afstand ventwagens bij scholen

We zien graag dat ventwagens niet meer bij de scholen rondhangen. Dit zodat (vooral) jongeren minder in de verleiding worden gebracht om ongezonde voeding bij die snackwagens te kopen, wagens die eigenlijk enkel bij die scholen staan. De uitvoering van onze aangenomen motie duurt echter wel erg lang. Vandaag stelden we B&W een datum wanneer het geregeld moet zijn.

Samen met CDA hadden we begin 2019 al eens een motie ingediend, om de ventvergunningen beter af te stemmen op het gezondheidsbeleid. Volgens B&W bleek dat juridisch moeilijk, en daar bleef het bij.

Teleurgesteld kwamen we daarom afgelopen juli met een volgende motie. Venten kun je an sich niet verbieden (hoeft ook niet) maar je kunt wel iets  doen aan de wenselijke plekken daarvoor. Dus kun je het lokale ventbeleid  aanpassen door de afstand te veranderen waar venten wordt toegestaan. Onze motie stelde het heel scherp, op 1500 meter van scholen. Die motie werd in de stemming door alle partijen overgenomen.

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en blijkt bij navraag dat er nog niets is geregeld.

SP-fractievoorzitter Angelique Weingarten: “De uitvoering van onze moties duurt ons veel te lang. Als je een half jaar verder bent mag je verwachten dat er iets in gang is gezet. Daarom maar weer eens aan de bel trekken.”

“Ook als er juridische hobbels zijn, laten we dan gewoon beginnen en dan maar een proefproces uitlokken. Dan weten we wie aan het langste eind trekt en wat er mogelijk is. Anderen gemeenten kijken gespannen naar wat Venlo doet, want in veel gemeentes speelt hetzelfde probleem en overal loopt men tegen dezelfde uitdagingen aan. Laten we gewoon een streep trekken.”

Foto: SP-Venlo
“En tegelijkertijd dienen scholen het aanbod in hun kantine daarop aan te passen. Ik weet dat de scholen hier al mee bezig zijn maar als we allemaal op elkaar gaan wachten dan gaat er nog niks gebeuren. Daarom onze oproep aan de wethouder om werk te maken van onze aangenomen motie(s).”

De gemeente geeft aan de vergunningen voor ventwagens nog eens onder de loep te gaan nemen.

Angelique Weingarten: “Op zich prima maar dat is een eerste stap. De andere stap is het lokale beleid erop aanpassen en met een voorstel daarvoor naar de gemeenteraad komen. Dit moet echt uiterlijk in maart geregeld zijn.”

Bekijk ook: