Fastfoodwagens weren bij scholen

10 januari 2019

Fastfoodwagens weren bij scholen

In de gemeenteraad dienden SP en CDA op 9 januari een motie in om ventvergunningen beter af te stemmen op het gezondheidsbeleid waarmee met name jongeren minder in de verleiding worden gebracht om ongezonde snacks te kopen bij ventwagens die bij scholen staan.

Fractievoorzitter Angelique Weingarten: “Bij alle scholen voor middelbaar en voortgezet onderwijs staan snackwagens om aan scholieren een vette hap te verkopen zoals döner, shoarma en pizza. Ook broodjes, maar een broodje gezond bestreken met dikke mayonaise lijkt me allesbehalve een gezond broodje.”

“Iedereen mag doen wat hij/zij wil maar het lijkt me ook niet gezond dat jongeren bij die karren elke dag junkfood als ontbijt en lunch kopen.”

"Het is geen betutteling en ongezond eten hoeft niet verboden te worden maar het hoeft ook niet op de stoep bij scholen aangeboden te worden. Het beleid hierop is uit balans."

Weingarten: “SP en CDA vinden dat je als gemeente eerder een drempel moet gaan opwerpen voor jonge kinderen die nu te gemakkelijk verleid kunnen worden tot een ongezonde leefstijl.

Foto: SP-Venlo
Het weigeren van nieuwe vergunningen en het weren van ventwagens binnen een bepaalde straal rond scholen, kan dan een eerste stap zijn. Ook wordt zo het zwerfvuil rondom scholen en schoolroutes aangepakt.”

Op de scholen zelf zijn trouwens ook nog stappen te zetten wat gezonde leefstijl en het aanbieden van gezondere en betaalbare voeding betreft, maar ze zijn er wel al mee bezig.

Angelique Weingarten: “De gemeente Venlo wil in 2024 de gezondste regio van Nederland zijn, voert het actieplan ‘Jongeren op gezond gewicht’ uit en wil samen met onder meer het onderwijs, de jeugd sterker gaan stimuleren om te bewegen, te sporten en gezond te leven. Tegelijkertijd geeft de gemeente eenvoudig ventvergunningen af om vaak ongezonde snacks te mogen verkopen bij scholen en kan de jeugd onder schooltijd heel laagdrempelig aan een vette hap komen. Dat rijmt niet met elkaar.”

De motie van SP en CDA hoefde niet in stemming te komen. Wethouder Schatorjé (EENLokaal, zorg, welzijn en onderwijs) zei als reactie te gaan onderzoeken waar mogelijkheden liggen voor een strenger ventwagenbeleid en daarbij tevens een ‘waterbedeffect’ te voorkomen. Zodat jongeren niet op zoek gaan naar alternatieven om aan ongezonde producten te komen.

Angelique Weingarten: “De wethouder zei ook dat het verbieden van ventwagens een goed signaal is maar er ook een structureel alternatief voorhanden moet zijn op scholen. In het voorjaar komt B&W met beleidsmaatregelen. Met die toezeggingen konden SP en CDA de motie intrekken.”

Update 26-06-2019: Tijdens de raadsvergadering die dag werd gevraagd naar de stand van zaken. De wethouder zei dat een verbod of ander vergunningenbeleid juridisch onhoudbaar is.
"Vergunningen voor ventwagens kunnen alleen worden geweigerd als daarmee de openbare orde of veiligheid in het geding is. Gezondheidstechnische zaken kunnen niet worden gebruikt voor het weigeren van een vergunning. Er zijn voorbeelden van gemeenten die dat wel hebben geprobeerd, maar die hebben dat uiteindelijk juridisch verloren", aldus wethouder Schatorjé.
Als SP beraden ons op mogelijke vervolgstappen, er moet toch ergens een mogelijkheid liggen om dit probleem aan te kunnen pakken.

De motie kreeg zelfs brede landelijke media-aandacht, een greep hieruit: