Zorgen peilen in de buurt over toename giftreinen

14 augustus 2019

Zorgen peilen in de buurt over toename giftreinen

De toename van giftreinen dwars door de gemeente vinden we een gevaar. De vele extra (en langere) treinen geladen met gevaarlijke stoffen doet ook wat met de veiligheid en de verkeersdrukte. Gisteren peilden we in de buurt rondom het rangeerterrein, Vierpaardjes, hoe de omwonenden hier tegenaan kijken, of onze zorgen gedeeld worden en wat we daaraan kunnen doen.

De antwoorden op onze raadsvragen, die we in juni aan B&W stelden, waren niet bevredigend. Daarom heeft de SP het thema op de raadsagenda van september gezet voor een debat over de ontstane situatie.

In de video verteld SP-raadslid Ton Heerschop er meer over:

Wat is het probleem?
Vanaf volgend jaar rijden er 6x meer giftreinen door Venlo dan toegestaan. Met de enorme hoeveelheid aan gevaarlijke stoffen, die dwars door de gemeente gaat rijden, neemt het gevaar op een giframp ook toe.
De SP heeft hierover in de afgelopen jaren vaker aan de bel getrokken maar de extra toename aan spoorvervoer (die er vanaf 2020 ontstaat) is reden om opnieuw onze zorgen te uiten.

Vragen aan de buurt.
Aan de hand van antwoorden op enkele vragen willen wij de zorgen van de direct omwonenden meenemen en deze onder de aandacht brengen van burgemeester en wethouders in Venlo en de druk opvoeren bij ministerie en spoorvervoerders.

Heb je ons niet aan de deur of op straat getroffen maar wil je wel je zorgen kwijt, laat het ons weten met een email naar: venlo@sp.nl

Bekijk ook: