SP haalt opnieuw vier zetels!

23 maart 2018

SP haalt opnieuw vier zetels!

De gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart waren spannend, heel spannend. Als SP haalden we wederom vier zetels. In een raad die verdeeld is geraakt en met de komst van twee nieuwe partijen is dat een bijzonder knappe prestatie. Hier een nadere duiding van de uitslag, de gevolgen en wat er de komende tijd te verwachten valt.

De komst van de PVV deed velen vermoeden dat we een zeer rechtsblok zouden krijgen. Maar niets is minder waar. Deze partij kwam niet tot de enorme aardverschuiving in politiek Venlo die men voorspelde.

De andere nieuwkomer 50plus deed het beter dan verwacht en komst vanuit het niets met drie zetels in de gemeenteraad. En ook GroenLinks won een zetel.

De klappen vielen bij de oorspronkelijke coalitie van Lokalen (-3), VVD (-2), CDA en PvdA (-2). Hoewel er gelijk bij aangegeven moet worden dat het CDA in zetels gelijk bleef maar EenLokaal een iets hoger percentage haalde en daarmee de grootste partij werd.

Lijsttrekker Ton Heerschop: We mogen als SP gewoon trots zijn op dit resultaat. Het is de inzet van al die SP-leden de afgelopen jaren die dit waar maakten. Daarnaast kon de fractie zich goed profileren door sterke debatten, scherpe vragen en realistische alternatieven voor de dag te brengen. De kiezer heeft daar waardering voor uitgesproken.

Gaat de SP nu ook echt voor het bestuur in dit verdeelde landschap? Dat zou kunnen, maar alleen als we onze idealen kunnen waarmaken. De bal ligt bij de twee partijen met zeven zetels, EenLokaal en CDA, en de vraag welke kant zij op willen.

Over rechts met de PVV? De oude coalitie met VVD en PvdA? Of centrumlinks? In dat laatste geval willen we aansluiten mits het akkoord een duidelijk SP-geluid kent.

Foto: SP-Venlo

Maandag 26 maart starten de onderhandelingen met de eerste verkennende gesprekken. Het worden heel spannende tijden.

Maar trots mogen we ook zijn. De komst van 50plus en PVV heeft ons geen zetels gekost! En dat is dankzij de inspanningen van onze leden. Iets waar we als afdeling bijzonder trots en dankbaar voor zijn!

Onze raadsfractie mag dan haar vier zetels behouden maar niet haar huidige vier raadsleden. Stefan Hugues stond op plek 5 op de kieslijst maar werd niet herkozen.

Ofschoon wij dat zeer jammer vinden heeft Stefan daar zelf inmiddels vrede mee.

Met Stefan verliezen we een gedegen raadslid die zich vastbeet in met name het zorgdossier maar net zo de wijkenaanpak fileerde. Een gemis ook voor de hele gemeenteraad dus.

De nieuwe SP-fractie gaat bestaan uit Ton Heerschop, Angelique Weingarten, Petra Raijer (die met ruime voorkeursstemmen gekozen werden) en Alexander Vervoort. Ton en Alex beginnen aan hun derde raadsperiode, Petra aan haar tweede en Angelique is het nieuwe frisse geluid in de gemeenteraad.

Mocht de SP in het college van B&W komen en een wethouder leveren, die uit de huidige raadsleden komt, dat kan Stefan terugkeren in de gemeenteraad. Nog een reden om te zorgen dat de SP gaat meeregeren in Venlo. Mocht dat lukken dan wordt het onderhandelingsresultaat in een extra ledenvergadering met besproken.

De strijd voor een eerlijker, beter en socialer Venlo gaat door. Solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid van mensen zijn de kernwaarden waar we in Venlo voor knokken. We waren, zijn en blijven daar klaar voor. Desnoods opnieuw in de oppositie of mogelijk in een coalitie waar we het verschil kunnen maken.

Bekijk ook: