Politieke crisis, hoe nu verder?

26 mei 2017

Politieke crisis, hoe nu verder?

De SP is de politiek ingegaan om zaken voor mensen te verbeteren. Nooit om mensen weg te sturen. Maar woensdagavond kon het niet anders. Een krachtig politiek signaal was nodig. Anders was het vertrouwen van de mensen in Venlo helemaal onderuit gegaan. Het resultaat van al het geblunder was een politiek bloedbad. Coalitiepartij stapt uit de coalitie en twee wethouders stappen op. Unieke avond in de politieke geschiedenis van Venlo, maar ook een onvermijdelijke. Een persoonlijke reflectie op deze avond met vooral de vraag hoe nu verder te gaan.

Na alle tumult rust er nu een zware taak op het college van B&W en gehele gemeenteraad om deze raadsperiode verantwoord af te sluiten. Maar vooral om het vertrouwen in het stadsbestuur te herstellen. Want dat is enorm beschadigd. SP-raadslid Alexander Vervoort deelt zijn visie op de bewogen avond en probeert vooruit te kijken.

Vice-fractievoorzitter Alexander Vervoort: Beduusd, verbaasd, verbijsterd, boos, verdrietig, teleurgesteld? Het was woensdag een heftige avond vol emoties en wentelingen die enkel verliezers kende. Een politiek hete avond zoals Venlo zelden meegemaakt heeft.
Het debacle met het miljoenentekort op het sociaal domein (vooral de zorg) kostte de wethouders zorg (PvdA) en financiën (VVD) de kop. Zij voelden zich verantwoordelijk en namen wel de verantwoording en zijn afgetreden.

De andere wethouder (CDA), die ook in de hoek zat waar de klappen vielen, bleef zitten. Oogde terneergeslagen en met het schaamrood op de kaken. Ik zou me ook flink schamen en minimaal diep door het stof zijn gegaan. Maar nee.
De andere drie wethouders (VVD, CDA, VenLokaal) bleven net zo zitten. Ofschoon je je kan afvragen of hen - als 'collegiaal bestuur' - niet net zo de crisis is aan te rekenen?

De PvdA trok zich terug uit de coalitie. Een stap omdat ze geen wethouder meer hadden. Lever dan een nieuwe, die en passant die ontstane problemen gaat aanpakken, zou je zeggen. Maar ik denk dat de PvdA wel klaar was met deze coalitie.

Je merkte het ook in het verklarende betoog, er viel een last af van de schouders, zonder het knellende coalitie-korset en het constant wikken en wegen van woorden kon de fractiechef ineens vrijuit spreken.

Plus, een exit nu is mogelijk electoraal een slimme zet, met de verkiezingen in zicht. Al zal dat niet meteen de eerste gedachte zijn geweest lijkt me zo.

Het debat vanavond werd een politiek bloedbad en chaos en opperste crisis is het gevolg.
Sinds 1945 viel er geen college en stapte er geen wethouder op. Deze coalitie struikelde al eens, hobbelde van crisis naar crisis en eind vorig jaar stapte al wethouder Henk Brauer (VenLokaal, verkeer) op, en vanavond nog twee plus het uittreden van een coalitiefractie. Ongekend voor Venlose begrippen.

Dan is er echt wel duchtig stront aan de knikker. Dit zal nog enige tijd nadreunen in Venlo...

Vraag vooral nu is hoe verder en hoe de puinhoop op te lossen. Daar kwam woensdag 24 mei geen antwoord op.
Moedig en respectvol dat er wethouders verantwoording namen maar daarmee zijn de problemen niet de wereld uit. Niet zolang de onderliggende oorzaak schade kan blijven berokkenen.

Hoe wordt het kennelijk falende indicatie- en controlesysteem aangepakt? Hoe wordt het financiële tekort weggewerkt? Hoe wordt structureel een werkende oplossing voor de ontstane problemen bedacht zonder de zorg of andere zaken schade toe te brengen? Hoe wordt het vertrouwen hersteld? Hoe krijgen we de organisatie weer op gang en in touw?

Hoe, dat is het kernwoord. Hoe nu verder?

Dat is waar de gemeenteraad maar zeker het college over moeten nadenken. Eerst zelf eens goed in de spiegel kijken en je eigen handelen reflecteren kan helend werken.

Komende dagen zal de dikke rook van de puinhoop optrekken maar net zoals een sluier boven het stadskantoor blijven hangen. Wie heeft de (politieke) oplossing in pacht?

Bovenstaande is een persoonlijke visie van SP-raadslid Alexander Vervoort.

Bekijk ook: