h

Wel of geen onderzoek en vertraging bij verkeerplannen rondom station en Fort van Venlo?

24 februari 2017

Wel of geen onderzoek en vertraging bij verkeerplannen rondom station en Fort van Venlo?

De gemeente vraagt burgers om met plannen te komen maar als ze dat doen worden ze genegeerd of afgescheept met niet bestaande rapporten. We zagen het in het parkeerdossier en nu weer bij de verkeersplannen voor het kazerneterrein. Maar ook het opknappen van het station is vertraagd. Beide signalen willen we opgehelderd krijgen.

 

Fractievoorzitter Ton Heerschop: “De voorgestelde ontsluiting met een rotonde op de Eindhovenseweg richting de Kazernestraat, naar het kazerneterrein en het toekomstige Fort van Venlo, roept de nodige weerstand op. Je zal altijd voorstanders en tegenstanders houden bij nieuwe plannen. Maar nu is het zo dat enkele belanghebbenden en omwonenden een alternatief ruimtelijk plan voorgesteld hebben waardoor de geplande rotonde eerder op de Eindhovenseweg geplaatst wordt met een directe aftakking naar de Venrayseweg.”

“Dit zou veel verkeer wegnemen en daarmee ook veiliger zijn voor fietsers en voetgangers, en tevens zou het verkeer sneller naar het Fort van Venlo leiden. Klinkt in eerste instantie als een goed doordacht plan.”

 

Dit alternatieve plan werd in een overleg met de gemeente Venlo echter door ambtenaren resoluut van tafel geveegd waarbij gesteld werd dat het niet inpasbaar zou zijn in de huidige situatie maar vooral "onhaalbaar is conform een eerder onderzoek".

Heerschop: “Dat kan best zo zijn ware het niet dat niemand dat onderzoek te zien krijgt. Er wordt zelfs gesteld dat dit onderzoek geeneens bestaat. Hoe dat zit mag het gemeentebestuur beantwoorden op de vragen die de SP vandaag instuurde.”

 

 

Heerschop: “Als er een onderzoek ligt dan wil ik dat zien en kunnen beoordelen. Als er geen onderzoek ligt als basis voor de verkeersplannen, dan heeft de gemeente heel wat meer uit te leggen. Dat legt namelijk een bom onder het hele verkeersontsluitingsplan, waar al door de gemeenteraad over is besloten! Is de Raad dan onvolledig geïnformeerd geworden?”

 

Heerschop: “Daarnaast kregen we signalen vanuit ProRail dat de werkzaamheden aan het station Blerick vertraagd zijn, waardoor ook de kostenbesparing om werk met werk te combineren verloren dreigt te gaan.” (Het tegelijkertijd bouwen van de rotonde en aanpassen van station zou kosten besparen en overlast beperken.)

“Zo zou de lift voor mindervaliden pas in 2019 gebouwd gaan worden in plaats van een jaar eerder. Ik wil ook daarover graag van het College van B&W vernemen hoe dat zit en of het combineren van werkzaamheden nog gaat lukken en zo nee, wat dit met de kosten doet.”

 


De raadsvragen kunt u hier lezen. Het college van B&W heeft dertig dagen om onze vragen te beantwoorden.

 

U bent hier