Leefbaarheid Venlo-Zuid opnieuw onder de loep

13 juli 2016

Leefbaarheid Venlo-Zuid opnieuw onder de loep

Foto: SP-Venlo
Vorig jaar trok de SP in de zomermaanden Venlo-Zuid in om te kijken naar de overlast zoals deze daar ervaren werd. Tijd om een jaar later weer eens uitvoerig poolshoogte te nemen. En wat blijkt, de overlast is misschien enigszins teruggebracht maar ze is er nog steeds. Er zijn wat maatregelen genomen maar de mensen in de wijk zien te weinig echte vooruitgang. Daarover trekken we bij de gemeente opnieuw aan de bel.

Naar aanleiding van meldingen aan de SP, én de doorlopende discussie in Venlo-zuid over de overlast van bijvoorbeeld drugsgebruik en drugshandel, heeft de SP in juli 2015 onderzoek gedaan naar de leefbaarheid in delen van deze wijk. We presenteerde toen een rapport en zonden dat samen met raadsvragen naar het College van B&W in Venlo.
We hoopten dat daarmee een eerste zet in de richting van een meer leefbaar Venlo-zuid kon worden gezet.

Een wandeling door de wijk vorige week door de SP-fractie leverde wederom veel inzichten op, maar nog meer de gesprekken met buurtbewoners.

SP-raadsid Petra Raijer: "Mensen die dagelijks zien dat de wegen nog steeds als racebaan gebruikt worden. Dat er nog steeds veel overlast is van hondenpoep en dat mensen terecht nog klagen over overlastgevende hangjeugd."

"Als we kijken naar de plekken waar men dan voorzieningen heeft voor de jeugd, dan moet je vaststellen dat dit niet echt locaties zijn die geen overlast voor anderen veroorzaken."

Raijer: "De vragen die de SP stelde naar aanleiding van ons eerdere onderzoek, beantwoordde de gemeente vooral op de wijze van: “Daar zijn de mensen zelf verantwoordelijk voor”. Blijkbaar blind voor het gegeven dat figuren die de overlast veroorzaken toch al niet van plan lijken om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen."

"Maar gelovend in het sprookje van de ‘participerende burger’ lijkt de gemeente doof voor de nood die vanuit Venlo Zuid geroepen is. Een teleurstelling, zo blijkt bij onze ronde door de wijk."

Daarom stelde de SP-fractie maar opnieuw raadsvragen op die we vandaag naar B&W stuurden.

Foto: SP-Venlo

Vooral rondom de Minister van Hallstraat lijkt het vertrouwen in de overheid namelijk ver te zoeken. Raijer: "Terwijl we in gesprek zijn met omwonenden zien we dat de kleine kinderen die aan het spelen zijn af en toe de straat op achter een bal aanrennen."

Ondanks dat ouders toch regelmatig waarschuwen, gaan de kleintjes te zeer op in hun spel, dat het gevaar van het verkeer even vergeten wordt.

“Waarom zetten ze daar toch geen hek langs de weg? Blijven de ballen aan deze kant en kunnen kinderen niet zo de weg oprennen”, verzucht een ouder. “Vorige week heb ik er nog eentje aangepakt”, stelt een ander, “die kwam met 80 kilometer per uur door de straat gereden”.

De mensen zijn gewoon boos op zo weinig oor voor hun vragen. “Niet alleen voor onze kinderen, maar voor alle kinderen die hier rondlopen”, zo stelt een ouder, “Je moet er toch niet aan denken dat het een keer echt fout gaat.”

Raijer: "Veel hoeven we niet meer te horen, inderdaad, je moet er niet aan denken."

Ook de kleinsten laten zich niet onbetuigd. “We willen graag grotere goals want die zijn vorig jaar weggehaald”. “En meer en grotere schommels”, roept een ander. “Kan dat trapveld niet van iets anders dan steen”, zegt een ander, wijzend op een fiks aantal schaafplekken.

Raijer: "Terwijl we een leuk gesprek hebben met de jeugd zien we aan de andere kant van het plein drie gloednieuwe wagens parkeren, type Mercedes en VW Golf. Een aantal jongere mannen van hooguit halverwege de twintig jaar, stappen uit en gaan met elkaar in gesprek. Dat gaat vast niet over het speelveldje vermoeden we."

"Het is duidelijk, geld vloeit in deze buurt duidelijk naar de verkeerde zaken. Tijd voor de gemeente om opnieuw de handschoen op te pakken en nu wel perspectief te bieden."

"Op de terugweg richting speeltuin Hagerweike besluiten we om opnieuw raadsvragen te gaan stellen aan Burgemeester en Wethouders. En ditmaal kunnen ze niet wegkomen met een dooddoener als: “verantwoordelijkheid van de mensen zelf”. Dat heeft in een jaar niet gewerkt, de gemeente is nu nadrukkelijk aan zet!"

B&W dient onze vragen binnen 30 dagen te beantwoorden. Hopelijk zijn deze vragen een aansporing om nog meer aandacht aan de wijk te besteden en actie te ondernemen om de aanhoudende problemen aan te pakken.

Lees ook: