Vragen over Keulse Barrière

16 november 2015

Vragen over Keulse Barrière

Onlangs heeft de SP-fractie een werkbezoek gebracht aan bedrijven aan de Keulse Barrière. Hierbij spraken we met diverse chauffeurs en de uitbater van het chauffeursrestaurant, die ons vertelden hoe krom beleid nadelig voor hen uitpakt. Hierover stelden we vandaag raadsvragen aan het gemeentebestuur.

SP-raadslid Petra Raijer: “De eigenaar van het chauffeursrestaurant de Nieuwe Keulse benaderde de SP met een noodkreet. Hij krijgt van de gemeente Venlo geen antwoord op vragen over bijvoorbeeld een 'spontane' afzetting van de toegang naar zijn bedrijf. Voor ons reden om poolshoogte te gaan nemen om te zien wat er precies aan de hand is.”

“Tijdens dit werkbezoek spraken we niet alleen met deze ondernemer maar ook met zijn klanten, de vrachtwagenchauffeurs die aan de Keulse Barrière hun rust nemen en in het wegrestaurant eten en douchen. Ze rijden er speciaal een stukje voor om.”

Sinds de A73/A74 is aangesloten op de Duitse snelweg BAB61 is er namelijk geen directe ontsluiting meer naar de Keulse Barrière.

Toch vertoeven er nog veel chauffeurs, zeker degenen die met uitzonderlijk vervoer (convoi exceptionnel) de grens moeten passeren. Ook zij zijn niet te spreken over de hekken en betonblokken die de inrit naar de parkeerplaats blokkeren.

Maar ook over het ontbreken van enige parkeerplaats langs de A74/BAB61 waardoor ze voor de Duitse begeleiding voor bijzondere transporten op de vluchtstroken van de autosnelweg staan te wachten voor de begeleiding vanuit Nederland.

De gemeente is verantwoordelijk voor de parkeerplaats. Lichte schade aan het wegdek, kleine verzakkingen van klinkers en tegels en afbrokkeling van het aansluitende asfalt, is voor de gemeente kennelijk reden om de doorgang af te zetten.

Raijer: “Door de afsluiting van de parkeerplaats is deze niet meer voor al het bijzonder transport bereikbaar, waardoor vrachtauto's noodgedwongen op de vluchtstrook aangewezen zijn. Levensgevaarlijk en volstrekt onnodig. Waarom afsluiting, waarom wordt het wegdek niet gerepareerd?”

“Daarover en over meer zulke zaken willen we opheldering krijgen. Daarvoor stuurden we vandaag 11 raadsvragen naar het gemeentebestuur.”

“De regio Venlo is voor de zoveelste keer benoemd tot logistieke hotspot van Nederland, dat schept ook verplichtingen om de boel voor elkaar te hebben voor de logistieke sector en aanvullende ondernemingen. Nu komt de situatie aan de Keulse Barrière totaal anders over. Dat kan en moet beter.”, zegt Raijer.

Het College van B&W heeft 30 dagen de tijd om onze vragen te beantwoorden. Hopelijk is ze dan ook tot maatregelen overgegaan om de situatie te verbeteren.

Update 11 december: Vandaag kregen we al het antwoord van B&W. Kort samengevat stelt deze: Het wegrestaurant is zelf verantwoordelijk voor de misère omdat ze dwars ligt bij de verkoop en heeft genoeg opties om klanten te binden, Van Cranenbroek is zelf verantwoordelijk voor het verdere proces en wanneer ze gaat slopen/bouwen en of ze omliggende bedrijven daarbij betrekt, aan de weg of de verkeerssituatie gaat de gemeente niks doen omdat ze dat als kapitaalvernietiging ziet wanneer Van Cranenbroek ergens in 2016 mogelijk het gebied onder handen neemt.

Een teleurstellende reactie van het gemeentebestuur, wegkijken voor het probleem en de ontstane situatie. Ondernemer blijft in de kou staan...
Samen met de ondernemingen beraden we ons op eventuele volgende stappen.

Zie ook: