Meekijken met veiligheid in De Koel

20 februari 2016

Meekijken met veiligheid in De Koel

Over het VVV-stadion is veel discussie maar hoe functioneert dat voetbalstadion eigenlijk? Tijdens een wedstrijd liep de SP mee met de veiligheidscoördinator van De Koel. Een werkbezoek om een goed beeld te krijgen van de veiligheidssituatie en de wijze waarop een wedstrijd wordt voorbereid en incidenten voorkomen.

De afgelopen weken is er veel te doen geweest in de politiek over VVV en ook weer over haar verouderde stadion De Koel, dat "niet veilig" zou zijn. De gemeenteraad was 13 januari nog te gast bij VVV om te spreken over het behouden van betaald voetbal in Venlo. Daarbij kwam ook de veiligheidssituatie aan de orde.

SP-fractievoorzitter Ton Heerschop: “Ik opperde toen bij de directie van VVV dat ik me wel eens wilde verdiepen in de wijze waarop de veiligheid tijdens een wedstrijd van VVV gegarandeerd wordt. VVV was direct zo sportief om een afspraak te organiseren.”

Maandagavond 15 februari was het dan zover. Ruim twee uur voor de thuiswedstrijd tegen FC Dordrecht begint Frank Nissen als veiligheidscoördinator van VVV met zijn werk. Te beginnen met het briefen van de stewards, die allen vrijwillig de wedstrijd begeleiden.

Begeleiden is het goede woord. Geen stoer gedoe, maar gastheerschap staat voorop, blijkt uit het gesprek met Frank. “Echter, indien nodig treden we op, ook VVV heeft duidelijke huisregels”, zo zegt hij.

Heerschop: “Een rondgang door het stadion laat de charme van De Koel duidelijk zien, maar ook haar knelpunten als het om veiligheid gaat. De positie van de supportersgroepen waar een mogelijk risico bij aanwezig is, heeft de organisatie goed in beeld.”

“De veiligheidsbriefing in de bestuurskamer van VVV, voorafgaande aan de wedstrijd (met de scheidsrechter, zijn assistenten, en de veiligheidscoördinator van FC Dordrecht), verloopt ontspannen op zijn Venloos, maar gelijk ook professioneel. Wat moet worden gedeeld komt op tafel. De rollen zijn duidelijk, net als ieders verantwoordelijkheid.”

Op de centrale post waar de veiligheidsorganisatie van VVV haar plek heeft worden met diverse camera’s de tribunes, poorten en toegangswegen tot De Koel bewaakt. Als een spin in het web waakt men hier samen met politie, veiligheidscoördinator en stewards over de veiligheid in het stadion.

Heerschop: “Het is een rustige wedstrijd dus delen we de knelpunten die politie en voetbalorganisatie kennen. Wat blijkt is dat de supporters van VVV op zich geen probleem vormen, alleen als er ‘gasten’ worden gevraagd uit het buitenland dan komen de problemen.”

Er lijkt een soort parallelle samenleving te zijn, onder figuren die zeggen voetbalfan te zijn, tussen aanhangers van diverse clubs uit diverse buitenlanden. Zoals een agent het treffend verwoordde: “Als aanhangers van een club stellen ze weinig voor, maar samen zorgen ze voor problemen”.

Tijdens de wedstrijd tegen Dordrecht is de politie-inzet echter beperkt. Noch politie, noch stewards hoeven nergens echt in actie te komen. Als ver na afloop van de wedstrijd de bus met Dordrechtsupporters het terrein bij VVV verlaat, is het stadion nagenoeg leeg. De debriefing met de stewards is kort en krachtig en opnieuw blijkt: vrijwillig is niet vrijblijvend.

Heerschop: “De conclusie na een avondje VVV van deze kant bekijken kan niet anders zijn dan dat ook hier weer veel vrijwilligerswerk deze club mede draagt. Een kant die in de discussies over betaald voetbal te weinig belicht wordt. Naast de discussie over geld is het goed om ook deze zijde van de medaille gezien te hebben.”

Heerschop: “Zoals altijd nemen we als SP alle invalshoeken van onderwerp zoveel mogelijk tot ons. Er zullen nog veel discussies over VVV volgen dit jaar. En de SP zal zeker niet voorop staan om opnieuw geld in VVV te steken. Wat ons betreft zijn anderen daarvoor als eerste aan zet.”

“Maar dat wil niet zeggen dat een werkbezoek als dit niet heel erg waardevol is. Al was het alleen al om eens een goed beeld te krijgen van de vrijwilligers die een club dragen.”

VVV won overigens op het veld overtuigend met 3-0 van FC Dordrecht en verstevigde haar tweede plek op de ranglijst.

Bovenstaande tekst is vooraf voorgelegd aan, en akkoord bevonden door, het VVV-bestuur en veiligheidscoördinator.

Lees ook: