h

Onderzoek ROOD zorgt voor betere studentenhuisvesting bij Woonwenz

15 april 2015

Onderzoek ROOD zorgt voor betere studentenhuisvesting bij Woonwenz

Op 9 april jl. gingen de jongeren van ROOD-Venlo wederom naar woningcorporatie Woonwenz voor een vervolggesprek over de studentenwoningen op de Koninginnesingel. Het wensenlijstje werd volledig ingewilligd, een mooie opsteker voor ROOD én de studenten.

 

 

Vanaf oktober 2014 heeft ROOD in Venlo onderzoek gedaan naar de studentenhuizen op de Koninginnesingel, die verhuurd worden door Woonwenz. Daarbij werd onder meer gekeken naar de gevraagde huur voor de appartementen, brandveiligheid, hygiëne, en de communicatie tussen student en huisbaas.

ROOD stelde toen een lijst op met de belangrijkste klachten die zijn gebleken uit gesprekken met studenten, en is hiermee in december bij Woonwenz voor op gesprek geweest. De verhuurder erkende de problemen en beloofde snelle verbetering.

 

In februari ging ROOD nogmaals langs bij de studenten, om erachter te komen of de klachten inderdaad verminderd waren en de problemen opgelost. Uit die gesprekken bleek dat er een hele verbetering had plaatsgevonden en dat de gemiddelde student meer tevreden was, maar er bleven vragen en klachten.

 

Dus nodigden we onszelf uit voor een vervolggesprek met Woonwenz. Daaruit bleek inderdaad dat er hard gewerkt was binnen de corporatie om de door ROOD aangestipte problemen op te lossen. Zo gaf Woonwenz toe dat er onvoldoende begeleiding was geweest voor de – voornamelijk buitenlandse – studenten tijdens de intrek in de woning, immers in een voor hen vreemd land. Vanaf nu zal daar een stuk meer tijd en aandacht aan besteed worden.

Ook is er een duidelijke inventarislijst opgesteld en zal er voor de volgende lichting studenten meer duidelijkheid gecreëerd worden wat betreft relatie tussen de huurprijs en de grootte van de kamers.

Het grootste struikelblok voor de studenten waren echter de verplichte eenmalige schoonmaakkosten van 150 euro. Deze moesten door iedere student bij intrek in de woning betaald worden, zelfs als er niet goed of helemaal niet was schoongemaakt.

ROOD heeft geëist dat hier iets aan gedaan zou worden, en Woonwenz luisterde: niet alleen krijgen studenten waarvan de woning onvoldoende schoon blijkt het geld terug, maar het bedrag is ook nog eens gehalveerd! Dit is dus een hele overwinning voor de studenten en ook voor ROOD-Venlo.

 

Daarnaast wist Woonwenz nog enkele verbeteringen te melden die op stapel staan en de komende tijd haar beslag gaan krijgen, zoals een betere loketfunctie/ aanspreekpunt voor en door studenten, in navolging van Maastricht waar dit al jaren succesvol verloopt. Meer nieuws daarover zal ongetwijfeld komende maanden naar buiten komen.

 

Met haar onderzoek en wensenlijst boekt ROOD dus volop succes, tevens een overwinning voor de studenten in Venlo.

ROOD blijft studentenhuisvesting volgen, goed dat de grootste verhuurder Woonwenz tegemoet komt aan de klachten maar er zijn meer verhuurders waarvan sommigen het niet zo nauw nemen met de regels, die kunnen ook rekenen op een bezoek van ROOD!

 

Lees ook:

U bent hier