Voldoet vergoeding taxiritten wethouders?

13 maart 2015

Voldoet vergoeding taxiritten wethouders?

Vandaag werd bekend dat een wethouder in Venlo wel heel veel taxiritten declareerde. Korte ritten van huis naar stadskantoor of afspraak in de binnenstad. Dit lijkt in strijd met de eigen verordening maar de burgemeester stelt op tv dat het binnen de regels past. Dit roept vragen op.

Vandaag maakte omroep L1 en 1Limburg bekend dat wethouder Satijn (EZ, VVD) een 185 taxiritten heeft gedeclareerd voor de uitvoering van zijn werkzaamheden, waar andere wethouders rond de 55 of zelfs maar 4 ritten declareerden (burgemeester uitgezonderd ivm bijzondere dienst/leaseauto regeling).

Bijna 140 van die 185 taxiritten, zo blijkt uit onderzoek van L1, kwamen voor rekening van de gemeente.

Ruim 100 ritten betreffen die van het huisadres (Velden) van wethouder Satijn naar het stadhuis of stadskantoor of afspraken in de binnenstad, en vice versa. Een relatief korte afstand en korte reistijd (en dus weinig voorbereidingstijd op de achterbank van die auto).

Waarom dit woon-werkverkeer gedeclareerd is blijft onduidelijk. De gemeentelijke verordening stelt dat er geen reiskosten worden vergoed voor vervoer binnen de gemeentegrenzen, die zijn voor eigen rekening.

Naar aanleiding van de publicaties over het taxigebruik van wethouder Satijn, heeft de burgemeester gereageerd dat er formeel geen rekeningen zijn betaald met belastinggeld die de wethouder zelf zou moeten voldoen.

In onze ogen is hier vooral gekeken naar de technische zijde, of het binnen de regels past, maar is niet de vraag gesteld of het moreel passend is.

Dit wringt en roep de nodige vragen bij ons op, die we vandaag naar B&W stuurden.

SP-raadslid Alexander Vervoort: “Zo willen we weten of B&W met ons van mening is dat men terughoudend dient te zijn als het gaat om gebruik maken van belastinggeld voor hun eigen vervoer? En dat hierbij niet alleen moet worden gekeken naar of het volgens de regels kan, maar er ook een morele toets zou moeten zijn of bepaalde zaken wel van publiek geld zou moeten worden voldaan. Die kritische houding mis ik.

“Voldoet de huidige verordening dan nog wel, of moet die niet hierop aangepast worden, zo willen we weten.

“Kennelijk is het bij de taxiritten de secretaresse van de wethouder die de rit boekte ook degene die akkoord geeft over de declaratie van die rit. Als dat juist is lijkt ons dat de controlesystematiek voor taxiritten dezelfde moet zijn als voor alle andere declaraties waarbij na een ambtelijke toetsing de gemeentesecretaris en als laatste de burgemeester al dan niet akkoord geven.

Vervoort: “De discussie over de taxiritten van de wethouder kan men ook omdraaien. Wat denken ouders wiens kinderen met speciaal vervoer naar school moeten vanwege hun handicap? Zij hebben ondervonden hoe de regelingen steeds soberder zijn geworden. Hoe zouden die mensen zich voelen, dat zij moesten wijken door bezuinigingen en aan de andere kant de wethouder veelvuldig voor van huis naar de binnenstad een taxi pakt op kosten van de gemeenschap?

In haar reactie op de ontstane opschudding gaat de gemeente alleen in op de technische beoordeling van het verhaal; of het binnen de regeltjes valt. Vervoort: “Maar het is precies die mentaliteit, het is die houding van als het mag dan is het goed. Waar is de morele toets?

Update 27 maart 2015: Vandaag kregen we het antwoord van B&W (zie hier, PDF) op onze raadsvragen waarin vooral gewezen wordt naar de procedures, zoals we verwachtten, maar ook gesteld dat "soberheid" en "naar eer en geweten handelen" het uitgangspunt zijn. Het is nu wachten op de nieuwe verordening die B&W aan het voorbereiden is...

Lees ook: