Strijd voor behoud muziekonderwijs gaat door

28 januari 2015

Strijd voor behoud muziekonderwijs gaat door

Foto: SP
Het Kunstencentrum wil opnieuw reorganiseren en daarbij alle muziekdocenten ontslaan, die dan als ZZP'er mogen terugkeren. Hierover stelden we al raadsvragen, vroegen een debat aan en vanavond dienden we een motie in. Die kreeg wel steun maar geen meerderheid omdat de coalitiepartijen er niet over wíllen gaan.

De vele en jarenlange bezuinigingen die de coalitie (VVD, CDA, PvdA, VenLokaal) de cultuursector oplegde treft ook het Kunstencentrum Venlo (KCV) aan de Goltziusstraat hard.

Zo hard dat ze – nadat ze begin 2014 een reorganisatie doorvoer – eind 2014 een nieuw reorganisatieplan indiende om het exploitatietekort te dekken, waarbij ditmaal alle muziekdocenten ontslag gaan krijgen en het KCV enkel nog als netwerkorganisatie faciliteiten regelt voor cultuureducatie.
De docenten kunnen dan vanaf september als ZZP'er aan de slag, afwachtend of en wanneer ze door het KCV worden ingehuurd om les te komen geven.

Daarnaast verliezen de muziekdocenten hun rechtspositie maar mogen voortaan zelf hun tarief bepalen en kunnen faciliteiten (zoals oefenruimte) inkopen bij KCV.
De docenten vrezen dat hierdoor muziekles duurder wordt en daardoor niet meer voor iedereen toegankelijk is.
“Eenzelfde analyse maakte de SP in december al en vroegen toen middels raadsvragen het college van B&W om opheldering. De antwoorden waren niet hoopgevend; B&W stelt “vertrouwen te hebben in de ingezette veranderingen binnen het KCV”, en gaat daarmee voorbij aan de positie van de docenten en de kwaliteit en mogelijkheid van betaalbare muziekles in Venlo. Teleurstellend.”, zegt raadslid Ton Heerschop.

De docenten zijn fel tegen het reorganisatieplan en richtten eind december een actiecomité op, gesteund en geadviseerd door de SP.
Heerschop: “Het eenzijdige reorganisatieplan heeft bij de docenten namelijk kwaad bloed gezet, ze verwerpen het plan (dat zonder overleg met de docenten of de gemeente is opgesteld) en wensen dat er met alle partijen op gelijkwaardige basis onderhandeld gaat worden.

Echter weigert de KCV-directie om haar plan van tafel te halen, dat maakt een serieus gesprek lastig, een impasse is ontstaan.”

“De partijen staan lijnrecht tegenover elkaar, dat schiet niet op. Daarom dienden GroenLinks, Lokale Democraten en SP samen vanavond een motie in waarin het college van B&W wordt oproepen om met bestuur, directie en docenten van het KCV in gesprek te gaan over alle oplossingen voor het dreigende financiële tekort op de exploitatie.”

“De gemeente heeft weliswaar het KCV op bestuurlijke afstand gezet maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal geen zeggenschap meer heeft.

Immers krijgt het KCV een flinke subsidie en werken er gedetacheerde mensen vanuit de gemeente bij het KCV, die ook ontslag krijgen als het KCV-plan doorgaat.”, stelt Heerschop.

De motie riep dus op om alternatieven te onderzoeken en dat er weer gesproken wordt over gezamenlijk gedragen mogelijkheden daarvoor. De motie kreeg wel steun van D66 maar de volledige coalitie stemde tegen en dus geen meerderheid.

Heerschop: “Met name de rol van coalitiepartij PvdA was hierin vreemd. De PvdA zei de zorgen te delen maar stemde toch tegen. Ook VenLokaal en CDA, die stellen cultuur belangrijk te vinden, stemden tegen. Van de VVD hadden we niet anders verwacht.”

Cultuurwethouder Teeuwen (CDA) zei tijdens het debat dat hij in gesprek gaat met de directie en de raad van toezicht van het KCV, maar dat hij zich niet gaat bemoeien met de bedrijfsvoering omdat de gemeenteraad het KCV nu eenmaal 'op afstand' heeft gezet.

Heerschop: “D66 kwam met de vergelijking met de in 2009 bijna failliet gegane welzijnstichting, dat ook op afstand werd gezet waardoor de gemeenteraad haar zeggenschap verloor maar toen wel de welzijnskoepel moest redden met een miljoen euro. Een misschien manke vergelijking maar de toon werd gezet.”

Foto: SP

Het Actiecomité Toekomstmuziek hield voorafgaande aan de raadsvergadering in het stadhuis een stilzwijgend protest, want dat wordt het zonder betaalbaar muziekonderwijs: stil.

Heerschop: “Jammer dat een raadsmeerderheid geen rol voor haarzelf ziet om muziekonderwijs laagdrempelig en betaalbaar te houden. De raad kán er wel over gaan maar wíl het kennelijk niet, da's een politieke keuze.”

De SP gaat niet bij de pakken neerzitten. Het actiecomité houdt onze steun en we willen bezien hoe we samen (ook met GroenLinks) onze wensen voor elkaar kunnen krijgen.

Daarnaast staat in mei de jaarlijkse Cultuurnota op de raadsagenda waar we ook deze kwestie weer aan de orde stellen.

Teken ook de petitie en laat daarmee zien wat toegankelijk en voor iedereen betaalbaar muziekonderwijs u waard is. Ook als signaal dat het voorliggende bezuinigingsplan van tafel moet en er een gezamenlijk gedragen oplossing voor moet komen. Steun het actiecomité en teken hier de petitie.

Het actiecomité is ook actief op Facebook en Twitter.

UPDATE 13 maart 2015: Vandaag werd bekend dat de directie van het KCV af ziet van de geplande reorganisatie. Men wil opnieuw om tafel met docenten en OR. Die laatsten krijgen dus hun zin want er gaat gepraat worden over een alternatief plan. Goed nieuws en opnieuw blijkt dat actievoeren loont! Hopelijk komt men er samen uit.

Lees ook: