Werkbezoek aan Veiligheidsregio

24 juni 2014

Werkbezoek aan Veiligheidsregio

Gisteren bezocht de SP de brandweerkazerne in Venlo om bijgepraat te worden over allerlei ontwikkelingen, zaken ook waar de SP vaak kritische kanttekeningen bij heeft.

SP-raadsleden Ton Heerschop en Alexander Vervoort brachten 23 juni een werkbezoek aan de Veiligheidsregio Venlo, in de Brandweerkazerne Venlo-zuid, om een toelichting te krijgen op het project SIV, snelle interventievoertuig, van de brandweer.

De SIV's zijn kleine brandweerauto's met twee brandweerlieden die voor bepaalde meldingen kunnen uitrukken, voordat er een tankautospuit met zes mensen ter plaatse komt. Een primaire doelstelling is om een tijdswinst te realiseren in geval van een melding, maar ook om een bezettingsprobleem of een infrastructureel probleem op te lossen.

De SP-fractie heeft enkele malen in de gemeenteraad kritiek geuit en vragen gesteld over het SIV, mede daarom nodigde de Veiligheidsregio ons uit om die vragen te beantwoorden.

Een andere reden om de SP bij te praten was omdat we in mei informeel aan de brandweerleiding enkele vragen stelden over een brand onlangs in het centrum van Tegelen waarbij omwonenden geëvacueerd moesten worden en waarbij het SIV zou zijn ingezet. Die brand was in onze ogen een meetmoment om te weten te komen of het SIV het juiste middel is bij zulke calamiteiten. Achteraf bleek het SIV toen niet te zijn ingezet maar meteen een tankautospuit is gestuurd.

De brandweer liet de SP de inzet en werkwijze zien van het SIV. Tevens werden de voorlopige resultaten/ evaluatie met ons gedeeld. Ook werden we bijgepraat over de regionalisering en reorganisatie van de brandweer.

De voorlopige resultaten zijn bemoedigend, hopelijk blijft dat zo, voor iedereen (zeker beroepspersoneel) vooral nog even wennen aan de nieuwe mogelijkheden en werkwijze. Het SIV is pas vier maanden nu werkelijk actief, dus kunnen we er pas echt iets van zeggen na langere tijd maar de tussencijfers/evaluatie nu laten een bemoedigend beeld zien.

Het werkbezoek en de verkregen informatie en antwoorden, heeft onze blik op het SIV meer positief kunnen bijstellen. We zijn benieuwd naar de eindevaluatie van het SIV-proefjaar zodat we ons tegen die tijd een goed oordeel kunnen vormen.

Lees ook: