h

Toegankelijkheid OV garanderen

29 april 2014

Toegankelijkheid OV garanderen

Het openbaar vervoer dient ook toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking maar in praktijk blijkt dat vooral mensen in een rolstoel niet goed gebruik kunnen maken van het OV. Sterker, rolstoelers worden soms geweigerd in bussen of niet geholpen om de bus in en uit te kunnen. Dat roept vragen op want dit moet beter kunnen.

 

Maandag 28 april kwam omroep L1 met het bericht over discriminatie van reizigers in een rolstoel door Veolia.
SP-raadslid Stefan Hugues: "De elektrische uitschuifplanken zouden het vaak niet doen, waardoor men aangewezen is op de handmatig bedienbare uitklapplanken. Vanuit een rolstoel zijn deze niet zelf te bedienen. Chauffeurs weigeren daar ze dan hun geldlade onbeheerd achter moeten laten.”
Veolia schrijft op haar website dat rolstoelers zelf de bus in moeten zien te komen: "Houd er rekening mee dat u zelf (of uw begeleider) de rolstoelplaat moet bedienen en de rolstoel in de bus vastzet op de daarvoor bestemde plek. De chauffeur kan u niet helpen.”

Veolia heeft kennelijk slecht functionerende schuifplanken in de bussen en deze zijn vanwege de integrale constructie niet eenvoudig te vervangen. Wat niet zeggen wil dat ze niet te repareren of te bedienen zijn.
Juist afhankelijke mensen, zoals in een rolstoel, die graag zelfstandig met de bus willen reizen moet het niet nog ongemakkelijker worden gemaakt.
Hugues: “De problematiek is juist vreemd omdat Veolia diverse voorzieningen heeft getroffen (denk aan de verhoogde opstap) waardoor ook rolstoelers de bus kunnen nemen. Raar dat Veolia nu zo vreemd reageert. Wat is nu echt het probleem?”

Wel aardig van Veolia dat ze mensen (met name rolstoelgebruikers) een passende oplossing wil bieden zonder enige bijdrage buiten de reguliere tarieven die voor het gebruik van bussen geldt.
Het alternatief is dat zij thuis opgehaald worden en naar bestemming gebracht worden met het reguliere gehandicaptenvervoer. Nadeel is dat men dit minstens een uur tevoren dient te bestellen. Ook biedt Veolia de mogelijkheid een begeleider mee te nemen. Hugues: “Veel mensen willen daar liever geen gebruik van maken, men wil zelfstandig op elk moment de bus kunnen gebruiken zoals ieder ander. Geef hen eens ongelijk daarin.”

De SP-fractie heeft vandaag raadsvragen gesteld over de kwestie. Hugues: “Ik wil weten welke maatregelen het college van B&W gaat nemen om de tekortkomingen van de toegankelijkheid van het OV in Venlo, zeker voor mensen in een rolstoel, bij Veolia aan te kaarten.”

In 2016 gaat de nieuwe aanbesteding in voor het OV in Limburg. Ook Venlo mag meebepalen welk bedrijf die concessie krijgt. SP vindt dat iedere aanbieder van OV dit OV toegankelijk zou moeten maken voor iedereen, dus ook voor mindervaliden. “Zodoende heb ik B&W ook gevraagd of ze bereid is extra eisen te stellen aan de toegankelijkheid van OV bij de nieuwe aanbesteding van dat OV.”, zegt Hugues.


Het college van B&W beantwoordde 5 juni onze raadsvragen waarbij ze zegt dat het OV voor iedereen toegankelijk moet zijn en dat ook in overleg met de provincie steeds zal benadrukken. Dit is een goed teken, hier houden we hen aan. Lees hier de antwoordbrief van B&W.

 
Lees ook:

 

U bent hier