SP wil met GroenLinks en PvdA een tienpuntenplan voor Venlo

17 januari 2014

SP wil met GroenLinks en PvdA een tienpuntenplan voor Venlo

Zondag kreeg de SP in Venlo een e-mail van GroenLinks met daarin het verzoek om met die partij en met de PvdA een lijstverbinding aan te gaan. In haar reactie heeft de SP aangegeven eerst met PvdA en GroenLinks om de tafel te willen om een tienpuntenplan op te stellen voor Venlo.

Of dat plan slaagt is de vraag, zo niet dan gaat de SP-Venlo deze verkiezingen geen lijstverbinding aan met de PvdA en GroenLinks. Dat is de conclusie van de ledenvergadering die deze week discussieerde over deze kwestie.

Deze verkiezingen staan in het teken van een écht sociaal beleid en solidariteit. De PvdA voert in het kabinet rechts afbraakbeleid uit en breekt daarmee de solidariteit af. De SP-leden vinden het daarom ook wel ongeloofwaardig tegenover kiezers om nu een lijstverbinding aan te gaan met een partij die zó ver van ons af staat.

Lijsttrekker Ton Heerschop over het tienpuntenplan

: “Als dan een van de partijen in de coalitie komt voeren we die tien punten zeker uit, maar we eisen ook dat de andere twee linkse partners aansluiten bij diezelfde coalitie. Alleen dan kun je geloofwaardig zijn als het om een eventuele lijstverbinding gaat. Anders geef je de kiezer te kennen alsof je als partijen dicht bij elkaars gedachtegoed staat, maar dat na de verkiezingen niets waard blijkt.”

In haar e-mail geeft GroenLinks als reden voor de behoefte aan een lijstverbinding, dat daarmee eventuele restzetels meer kans maken om terecht te komen bij linkse partijen. De vraag is echter altijd bij welke partij. Het kan bij lijstencombinaties zo zijn dat een partij die vervolgens in de oppositie terecht komt een coalitiepartij aan een extra zetel helpt vanwege de lijstverbinding. Daar heeft de SP geen zin in, dat is kiezers voor de gek houden, en verzwakt het vertrouwen dat mensen in de politiek hebben.

Een lijstverbinding is een raar verouderd systeem van restzetels dat maakt dat deze belangrijk kunnen zijn om een extra zetel binnen te kunnen halen. Heerschop: “Ja, de SP wil graag een zo links mogelijk blok in de gemeenteraad van Venlo. En we willen met dat blok ook het liefst besturen.

Wat de SP betreft zouden we het liefste zien dat progressieve partijen in de raad een tien puntenplan samenstellen waarmee we dan ook samen zouden kunnen aangeven dat als een van deze partijen in een coalitie komt, de andere twee eveneens moeten aanschuiven. Dit om de tien (of meer) punten dan ook daadwerkelijk te realiseren voor Venlo. Alleen dan is naar onze mening een lijstverbinding realistisch en zinvol.”

Heerschop betwijfelt echter of met name de PvdA zich aan extra afspraken bij een lijstverbinding wenst te houden: “Ik ken de PvdA helaas vooral als machtspartij, zodra de stemmen geteld zijn en ze maken een kans, kiezen ze steevast voor het pluche ongeacht met welke partner en welk beleid.”

Heerschop: “We zien dat landelijk waar deze partij gewoon VVD-beleid aan het uitvoeren is waarmee zich vervreemd van haar achterban en kiezer. We zien het in de provincie waar ze zonder al te veel wijzigingen in het beleid de plek van de PVV innam. En in Venlo voert de PvdA ook al jaren neoliberaal beleid uit. Ontzettend jammer en weinig hoopvol voor de toekomst. Ik heb namelijk nog geen andere geluiden vanuit de PvdA gehoord zoals een koerswijziging.”

Wat betreft GroenLinks is Heerschop positiever: “Met hen heeft de SP goed kunnen samenwerken in de oppositie. Daar is zeker een basis van vertrouwen.”

“De uitnodiging staat”, aldus Heerschop, “Maar dan zullen beide partijen wel snel moeten reageren anders is de kans voor de komende gemeenteraadsverkiezingen verkeken.”

Lees ook: