Onderzoekscommissie Floriade moet haar plek kennen

17 juni 2013

Onderzoekscommissie Floriade moet haar plek kennen

kantoorFloriade Begin juni heeft de onderzoekscommissie Floriade een afsprakenlijst verzonden naar de raden van de deelnemende gemeenten. Voor de SP-fractie is het onbestaanbaar dat deze onderzoekscommissie feitelijk stelt dat, inzake de Floriade, niet het college maar de onderzoekscommissie bevraagd moet worden. Dit gaat voorbij aan de controle door democratisch gekozen volksvertegenwoordigers. De SP-fractie staat dan ook op het standpunt om aan betreffende afspraak niet te voldoen en mogelijke vragen te (blijven) stellen via de gangbare weg, namelijk aan de direct en indirect verantwoordelijke. Dit hebben we via een open brief kenbaar gemaakt.

In november werd bekend dat de Floriade richting een verlies van 9 miljoen zou gaan. Na alle belastinggeld wat er in dit project was gestoken moest er nog eens 9 miljoen euro bij vanuit de regio Venlo. Wederom belastinggeld. De SP pleitte direct voor een onderzoek, dat overigens ook werd toegezegd door de burgemeester van Venlo.

Vanuit de diverse gemeenteraden werd echter bepaald per raad twee afgevaardigden te sturen naar deze onderzoekscommissie en deze door een onafhankelijke voorzitter te laten voorzitten.
De SP pleitte voor een raadsonderzoek zodat mensen onder ede konden worden gehoord. onderzoekscommissie Immers, ook bij het debacle rondom welzijnskoepel Wel.kom, waarbij 1 miljoen euro moest worden ingezet voor de redding, kwam een raadsonderzoek. Dus waarom bij deze 9 miljoen euro verlies dan niet ook een enquête? We stonden alleen in ons standpunt.

Vervolgens komt er nu vanuit de onderzoekscommissie een lijst met afspraken en of we ons daar maar even aan willen houden. Eén van deze afspraken was dat ten aanzien van dossier Floriade alle vragen vanaf nu naar de commissie moesten gaan. Blijkbaar hebben andere volksvertegenwoordigers daar weinig moeite mee, de SP wel!
Het kan niet bestaan dat een onderzoekscommissie die wordt ingesteld terwijl een raadsonderzoek op zijn plaats is, bepaalt dat de volksvertegenwoordiging haar controlerende taak opgeeft.

De SP heeft per direct de gemeenteraad en het college van B&W laten weten zich niet aan die afspraak te kunnen en willen houden. We staan niet toe dat onze lokale democratie door dit soort betonrot wordt aangetast.
Te vaak hebben we - vanuit op onderzoekscommissie afstand geplaatste organen - gehoord: “Daar gaat u niet meer over”. Onze stelling is: belastinggeld blijft belastinggeld ook als je het vanuit de overheid in een overheids-BV pompt. En ook over die ‘BV’ wil de SP zeggenschap kunnen houden. Als we er volgens het college niet meer over gaan, dan zorgt dat college er maar voor dat ze er wel over gaat. Democratie moet je onderhouden en is niet een kwestie van eens in de vier jaar stemmen en vervolgens afschuiven en wegkijken.

Doe mee en steun de SP. Nu is de tijd. Sluit je aan.
18-06-2013: Omroep L1: SP: onderzoekscommissie Floriade niet democratisch
18-06-2013: Omroep Venlo: SP houdt zich niet aan vertrouwelijkheid