SP wil raadsenquête naar falen Floriade

12 januari 2013

SP wil raadsenquête naar falen Floriade

kantoorFloriade Gemeenteraadsfracties van de SP in de regio Venlo en de Statenfractie van de SP in de provincie Limburg willen een diepgaand onderzoek naar het falen van de Floriade. De SP heeft aangekondigd om met een voorstel voor een lokale variant van een parlementaire enquête te komen. De onderste steen moet boven komen en dit kan alleen door alle betrokkenen onder ede te horen.

Eind 2012 werd duidelijk dat de Floriade waarschijnlijk een verlies van 9 miljoen euro zal lijden. De vijf Noord-Limburgse gemeenten die de Floriade hebben georganiseerd moeten voor dit verlies opdraaien. “Bijna iedereen die een rol heeft gespeeld bij de organisatie Thijs_Coppus van de Floriade, heeft inmiddels het zinkende schip verlaten. De SP wil dat deze mensen zich verantwoorden aan de Noord-Limburgse belastingbetalers die uiteindelijk voor het verlies op mogen draaien. Want terwijl gemeenten geen geld meer hebben voor bibliotheken in dorpen, het open houden van brandweerkazernes en ondersteunen van jongerenwerkers moeten ze wel nog eens negen miljoen euro extra ophoesten.”, zegt SP-Statenlid Thijs Coppus.

Afgelopen weken hebben lokale politici van bijna alle partijen zich verontwaardigd uitgesproken over het verlies dat de Floriade heeft geleden. Ook waren er veel partijen die een onderzoek wilden. “Wij kunnen ons daarom niet voorstellen dat er partijen zijn die tegen een raadsenquête over het enorme verlies van de Floriade zijn. Want alleen met zo'n onderzoek kan de onderste steen boven komen.”

floriade1 Het beloofde “gegarandeerde succes” levert een hoog prijskaartje op.

SP-raadslid Ton Heerschop is laaiend. “De begrotingen van de betreffende regiogemeenten stonden al enorm onder druk en daar komt deze strop nu nog eens bovenop. Moet je eens kijken wat je voor al die miljoenen aan gemeenschapsgeld - want dat is het - had kunnen doen, bijvoorbeeld al die zaken waarop nu bezuinigd moet worden. En dat allemaal omdat een handvol bestuurders zo nodig die Floriade wilden binnenhalen. Alleen het zwaarste middel van een raadsenquête (waarbij de hoofdrolspelers onder ede uitleg moeten geven) kan eindelijk eens al onze vragen wegnemen, hoe besluiten tot stand kwamen, wie waarvoor verantwoordelijk is en welke lessen getrokken kunnen worden.”

De Telegraaf publiceerde enkele nieuwsberichten over het Floriadefiasco met een interview met Thijs Coppus:

12-01-2013: Raadsvragen SP-Venray over het vroegtijdige vertrek van Floriadedirecteur Paul Beck naar Rusland (!!)

22-12-2012: “Ontsla de directie van de Floriade”
18-12-2012: Vragen onderzoek naar Floriade