Eerst meer onderzoek voordat B&W iets met zwembad De Wisselslag mag doen

31 oktober 2012

Eerst meer onderzoek voordat B&W iets met zwembad De Wisselslag mag doen

Wisselslag De Wisselslag is langzaam maar zeker toe aan vervanging en daarvoor kwam het gemeentebestuur met een voorstel. Als het om zwemwater gaat is de SP extra alert, na de bijna sluiting van zwembad Nieuw Steyl. Een raadsmeerderheid kreeg voor elkaar dat er eerst meer duidelijkheid moet komen voordat er over sloop en nieuwbouw sprake kan zijn.

In de oordeelsvormende raadsvergadering op 10 oktober kwamen veel zaken aan de orde en leek het er in eerste instantie op dat de geschiedenis zich zou herhalen en De Wisselslag vroegtijdig dicht zou moeten. Een meerderheid van de raad, waaronder de SP, wil echter nog de opties die er mogelijk zijn uitgewerkt zien en daar een beslissing over nemen.

De gemeente is van mening dat er een bovenregionaal nieuw zwembad moet komen en De Wisselslag op termijn gesloopt wordt. buitenbad Het is nog een groot vraagteken waar, wanneer, hoe dat er uit zal zien en op welke manier daar invulling aan gegeven kan worden. Ook de Sportraad is van mening dat er een aantal vraagtekens nog bij het oorspronkelijke plan zitten. Kortom; de wethouder mag terugkomen naar de raad wanneer er meer duidelijkheid en een uitgewerkt plan is.

Wijzigingsvoorstellen van SP en LokaleDemocraten werden in elkaar geschoven tot één amendement dat in raadsvergadering op 31 oktober door bijna alle fracties (op de VVD na) werd aangenomen. Het voorstel roept het gemeentebestuur op om twee scenario’s (regionale en lokale nieuwbouw), deelname van andere gemeenten en de locatiekeuze verder te onderzoeken en de onderzoeksresultaten uiterlijk 2e kwartaal 2013 aan de raad voor te leggen.

Tot het moment van die duidelijkheid zal zwembad De Wisselslag openblijven maar, zo zei de wethouder, zal de gemeente geen investeringen meer doen die het leven van dit bad verlengen binnenbad maar wel zorgen dat op het gebied van hygiëne en andere veiligheidsaspecten de zaak op orde blijft. De wethouder zegde daarnaast toe dat het zwembad niet dicht gaat of gesloopt wordt voordat het vervangende nieuwe zwembad geopend is. Een belangrijke eis van de SP en gelukkig ook enkele andere fracties is daarmee ingewilligd.

De mogelijkheid bestaat dat het personeel van De Wisselslag bij nieuwbouw van de gemeente naar een private werkgever zal gaan. De wethouder zei dat hij dit zorgvuldig wil doen, een uitspraak waar we hem als SP zeker aan zullen houden. We blijven alert, zeker als het om zwembaden gaat.

28-06-2012: Omroep Venlo: Onderzoek naar groot regionaal zwembad
31-05-2011: Actievoeren werkt: Zwembad Nieuw Steyl lijkt definitief gered