Raadsleden halen duizend euro op voor goed doel, Toon Hermans Huis Venlo

18 augustus 2011

Raadsleden halen duizend euro op voor goed doel, Toon Hermans Huis Venlo

Toon Hermans Huis Venlo 1 Onze twee raadsleden namen in juli deel aan de Nijmeegse Vierdaagse. Aan hun wandelprestatie zat een sponsorloop gekoppeld voor een goed doel, namelijk het Toon Hermans Huis Venlo. In totaal werden ze voor 1000 euro gesponsord. Gisteren werd de cheque met dit bedrag overhandigd aan de dolgelukkige directeur.

Beide raadsleden besloten dit jaar mee te lopen met de Nijmeegse Vierdaagse. De officiële Vierdaagse Sponsorloop bood de mogelijkheid om voor een goed doel geld op te halen. Beide raadsleden hoefden hierover niet lang na te denken. Ton Heerschop: “We wilden geen politiek doel en er moest ook geen politiek mee bedreven worden. Ook geen doel dat getroffen wordt door de bezuinigingen van de gemeente Venlo.”
Ze kozen voor het Toon Hermans Huis Venlo (THHV) THHV vanwege hun doelstelling om mensen met kanker en hun naasten te helpen zo goed mogelijk te leven en om te gaan met deze ziekte, hen tot steun zijn, een ontmoetingsplaats en wegwijzer.
Alexander Vervoort: “In onze familie en kennissenkring hebben we gezien wat voor impact kanker heeft op iemand en z’n omgeving. We zijn blij dat we een bijdrage kunnen leveren aan het goede werk dat het Toon Hermans Huis doet.”

Gisteren brachten beide raadsleden opnieuw een bezoek aan het THHV maar nu voor het symbolisch aanbieden van de cheque, met het bedrag dat ze ophaalden tijdens hun Vierdaagse Sponsorloop.

Liaklein Directeur Lia de Loey van het THHV nam woensdag de cheque in ontvangst: “Ik ben erg blij hiermee. Ik vind het ook een superprestatie dat deze raadsleden naast hun drukke (politieke) werk én de Vierdaagse uitlopen én met hun lobby zo veel geld ophaalden. Met deze bijdrage kunnen we veel activiteiten bekostigen. Elke steun die we krijgen is belangrijk daar we voor onze inkomsten aangewezen zijn op donaties en giften.”

Toon Hermans Huis Venlo 1 Lia (links) neemt de cheque in ontvangst van Ton en Alexander (rechts).

Diverse mensen namen de moeite Vervoort en/of Heerschop te motiveren met een bijdrage en steunbetuiging, sommigen met 5 euro, sommigen met zelfs 100 euro. Vervoort en Heerschop: “Op de eerste plaats willen we onze sponsoren bedanken voor hun bijdrage en de bemoedigende en motiverende reacties. Op de tweede plaats zijn we blij verrast met het bedrag dat we samen wisten op te halen.” De SP-afdeling Venlo heeft het totaalbedrag ruim aangevuld en daarmee afgerond op een mooi rond getal van duizend euro.

Lia de Loey: “Toen de heren me vertelden over hun ervaringen onderweg tijdens de Vierdaagse en de pijn en vermoeidheid die ze daarbij trotseerden, zag ik parallellen Toon Hermans met wat kankerpatiënten doormaken in de strijd tegen de ziekte. Daarbij schoot me een deel van een gedicht van onze naamgever Toon Hermans te binnen:
‘Duisternis of lichtgefonkel, hemel open, hemel dicht,
in het allermooiste donker, daar begint het mooiste licht’.”

Toon Hermans Huis Venlo 2
Als dank voor de sponsorloop kregen Vervoort en Heerschop op hun beurt van het THHV een flinke bos gladiolen (hoe toepasselijk). Daarnaast kregen ze beide een boek mee met gedichten van Toon Hermans. Vervoort: “Bij het horen van die twee dichtregels ben ik nieuwsgierig naar meer van zijn geschreven werk. Komende week ga ik op vakantie een neem ik dit boek zeker mee naar het strand.”

Heerschop: “Ik ben blij dat we deze Vierdaagse voor een 4daagse goed doel liepen. Ook al zei ik meteen na de finish dat dit mijn laatste Vierdaagse is geweest, verheug ik me toch alweer op de volgende Nijmeegse Vierdaagse.” Vervoort: “En wie weet lopen we dan weer voor een goed doel.”

24-07-2011: Terugblik op succesvolle 4daagse
15-07-2011: Leerzaam bezoek aan het Toon Hermans Huis Venlo