Leerzaam bezoek aan het Toon Hermans Huis Venlo

15 juli 2011

Leerzaam bezoek aan het Toon Hermans Huis Venlo

THHV Onze twee raadsleden nemen van 19-22 juli deel aan de Nijmeegse Vierdaagse, en willen via de sponsorloop zo veel mogelijk geld bijeen lopen voor het Toon Hermans Huis. Om nog meer te weten te komen over het 'Huis', gingen de raadsleden vandaag op werkbezoek. Ze kwamen vele indrukken later super gemotiveerd weer naar buiten.

Vanmorgen brachten raadsleden Alexander Vervoort en Ton Heerschop een bezoek aan het Toon Hermans Huis in Venlo (THHV). Hierbij een verslag van dat bezoek.

Meteen bij binnenkomst werden we opgevangen door een gastvrouw die ons verder leidde. “Dat is ook de bedoeling, we willen de drempel voor bezoekers laag houden, ze verwelkomen en een veilig gevoel geven.”, zegt directeur Lia de Loey.
koffieinloop
Managementassistente Anet van der Bloemen: “Tijdens de inloopochtend vanmorgen was het toevallig rustig maar gisteren zat het hier goed vol. Veel mensen gaan vandaag op vakantie en we merken dat het rustiger wordt maar anders is het hier altijd gezellig druk.”

Anet van der Bloemen: “Verdriet en verdriet verwerken is heel hard werken. Samen delen is samen helen. We hebben een plek in de zorgketen gekregen. Oncologen en andere artsen weten ons te vinden en sturen patiënten door. We zijn erg blij met de erkenning voor ons werk en activiteiten.”

Lia de Loey: “In gesprekken proberen we de essentie te achterhalen, we willen weten hoe het (echt) met mensen gaat. Vaak gaat er achter een gesprek meer schuil; we maken mee dat (ex)kankerpatiënten kampen met een huwelijkscrisis, in een sociaal isolement geraken, bang zijn de strijd te verliezen, het psychologische effect van de (chemo)behandeling, de constante angst dat de ziekte terug keert… We willen de dingen benoemen en bespreekbaar maken, bewustwording meegeven, en mensen houvast bieden hoe samen de ziekte(proces) aan te pakken.”

15-07-2011 bezoek THHV Ton, Lia en Anet (v.l.n.r.) in de kelder van de jongerengroep.

Het THHV is voor alle leeftijden en zo kent ze ook een jongerengroep. “Jongeren zijn lastig te benaderen, verstoppen de ziekte en praten er liever niet over. Men wil niet buiten de groep vallen, niet ‘apart’ zijn, bang voor pesten en uitsluiting door hun vrienden en op school.”, vertelt Lia de Loey.
Zoemaar Om jongeren te betrekken organiseren ze workshops speciaal gericht op jongeren. Zo ontstond een expressiegroep van 12 zieke jongeren die muziek maakten en muziekles kregen van de regionaal bekende dialectband ‘(Zoemaar)’.
Ook ontstond de fietsgroep nadat het THHV van de Bike Buddy Challenge racefietsen kreeg geschonken omdat het THHV dit jaar elf jaar bestaat. Zo trainden 11 jongeren, 11 weken lang onder professionele begeleiding om op 24 juni 111 kilometer tussen Venlo en Sittard te fietsen voor het goede doel en de uitdaging.
De jongeren die deelnamen aan de tocht hebben zelf of in hun directe omgeving met kanker te maken. In september komt deze groep weer bijeen want dit is een wederkerend evenement geworden.
THHV
Anet van der Bloemen: “Jongeren willen niet apart zijn of buiten de groep vallen, bij ons kunnen ze een groep zijn met hun ‘apart-zijn’ en emoties en ervaringen delen of gewoon gezellig samen kletsen. We willen dat de jongeren later stevig in de schoenen staan in plaats van gevoelens weg te drukken, wat op latere leeftijd niet tot iets anders kan leiden dan problemen. En dan is het voor hulpverlening meestal te laat.”

Lia de Loey: “We steunen op onze vrijwilligers maar eigenlijk is dit woord ‘vrijwilliger’ niet het juiste, dat dekt niet de lading. We willen kwaliteit bieden en deze mensen zijn niet vrijblijvend hier; ze volgen een wekenlange cursus, themabijeenkomsten onder leiding van een psycholoog, terugkom- en evaluatiedagen, werkoverleggen enzovoorts. Gastheer/vrouw is niet iets dat men er even bij doet, dit werk en hoe om te gaan met mensen met kanker, vraagt een stevige basis. Het gaat er niet om te horen wat mensen zeggen maar om echt te luisteren naar wat men zegt en nog niet durft te zeggen.”

sfeer

Het Toon Hermans Huis kent drie peilers:
1. Inloopfunctie: iedereen kan zo binnen lopen (maandag-vrijdag van 09-17 uur) en z’n vraag, verzoek, behoefte bij ons neerleggen. Het motto is ‘samen delen is samen helen’ en er heerst dan ook geen bedrukte stemming, eerder een open houding en veilige omgeving met lotgenoten.
2. Activiteitencentrum: Niet iedereen praat graag dus om voor mensen de drempel nog verder te verlagen organiseert men ook wandelingen, yoga, tai-chi, verwenbehandelingen (massages), workshops zingen, schrijven, schilderen enzovoorts. Al deze activiteiten hebben tot doel om mensen op hun gemak te stellen waardoor ze zich open stellen en kunnen vertellen over datgene waar ze mee zitten.
3. Organisatie: Het THHV kent 3 beroepskrachten die voltijds aanwezig zijn en daarnaast 3 docenten, een webmaster, klusjesman, tuinman, schilder, masseur, en 30 vrijwilligers die optreden als gastheer/gastvrouw. Totaal 50 personen die zich inzetten voor het THHV.

Lia de Loey: “Mensen vragen als begroeting in het voorbijgaan: ‘Hoe gaat het met je?’ of even snel ‘Alles goed?’, zonder de intentie om ook daadwerkelijk stil te staan bij het antwoord. Men verwacht ook snel de reactie ‘Ja, alles goed’ terug te horen, en geven onbewust mensen eigenlijk niet de kans om een werkelijk antwoord te geven. Laten we daar vanaf stappen. Stel die vraag alleen als je echt wil weten hoe het met iemand gaat en neem er dan ook de tijd voor. Laten we de juiste volgorde aanhouden: eerst kijken, dan denken en dan pas doen.”

Ton Heerschop: “Het kabinet gaat met een flinke snoeischaar door de zorg heen. Dat merk ik in mijn werk in de zorg Ton Heerschop maar ik verwacht dat ook de gevolgen van deze ondoordachte bezuinigingen doorsijpelen naar bijvoorbeeld het THHV, dat met een jaarlijkse kostenpost van 100.000 euro afhankelijk is van donaties en giften. Bij de ingang hangen plakkaten met daarop namen van bedrijven en verenigingen die het THHV sponsoren. Zonder deze gulle giften, én de bezuinigingen in de zorg daarboven op, kan het THHV niet bestaan wat een aderlating zou zijn in de opvang voor (ex)kankerpatiënten en hun naasten.”

Alexander Vervoort: “Achteraf kan ik stellen dat ik onvoldoende beeld had bij het THHV. Ik zag wel eens een korte reportage op tv Alexander Vervoort en kreeg daarbij een bepaalde indruk maar dacht toch vooral dat het THHV een luisterend oor bood via praatgroepen. Na vandaag weet ik dat het THHV veel meer doet en van alle markten thuis is. Voor mij betekent dit nog meer motivatie om de 4daagse uit te lopen en daarmee via de officiële sponsorloop zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel, voor dit THHV. Ik hoop dat meer mensen dit initiatief willen steunen, door bijvoorbeeld Ton en/of mij te sponsoren.”

Sponsor hier Alexander Vervoort
Sponsor hier Ton Heerschop