Lijmpoging geslaagd maar wie heeft er nu baat bij de breuk?

10 juni 2011

Lijmpoging geslaagd maar wie heeft er nu baat bij de breuk?

coalitie Na een tumultueuze week is de kogel dan door de kerk: De coalitiebreuk is gelijmd en de politieke crisis is geslecht. Verwacht en verstandig maar waar was die breuk dan voor nodig? Reinste machtspolitiek, uitbuiten van de situatie, afvalligen terug in het korset persen, en/of het openbreken en aanscherpen van het coalitieakkoord?

Opinie door raadsleden Ton Heerschop en Alexander Vervoort

Op 28 mei sneuvelde de coalitie. Vanwege het dwarsliggen van de PvdA in het debat rondom de miljoeneninjectie voor het kazerneterrein/MFC/VVV-stadion had de VVD een reden gevonden om het vertrouwen in de coalitiepartner op te zeggen en daarmee de stekker uit de coalitie te trekken.
Lei Heldens De coalitiepartijen gingen weer om tafel na bemiddeling van het CDA en ‘inventarisator’ Lei Heldens (oud-wethouder CDA-Venray) en de voorstellen en aanbevelingen die hij noteerde na gesprekken met de partijen. Binnen enkele dagen werd vervolgens de coalitiebreuk gelijmd, zo bleek vandaag.

Via de media verklaarden VVD, CDA en PvdA het volgende:
* Wij respecteren het raadsbesluit in samenhang met de in die vergadering gedane toezegging van het college om ten aanzien van het MFC de kosten te besparen alsmede de risico's te minimaliseren en wij voeren dit gezamenlijk en loyaal uit.
* Wij spreken het vertrouwen uit dat die toezegging wordt nageleefd en zullen er samen aan werken om hierin een optimaal resultaat te bereiken.
* Wij spreken af dat het resultaat van die toezegging op een later moment wordt getoetst en dat, dat vanuit een positieve intentie voor het project gebeurt.

Hoe valt bovenstaande verklaring te rijmen met de opmerkingen van bemiddelaar Heldens dat het coalitieakkoord misschien toe is aan een actualisatie?

Bovenstaande uitleg is voor alle drie te partijen op de eigen wijze uit te leggen. omroepvenlo.nl/nieuwsfotos/Gebouwen/Kazerneterrein_Lijnstad_400 Als het college van B&W erin slaagt om het VVV-stadion goedkoper te maken dan kan de PvdA zeggen: “Zie je wel, ons voorstel is feitelijk uitgevoerd”. De VVD zal zeggen: “Natuurlijk letten we op de centjes”. Wordt het miljoenenproject toch duurder, dan kunnen beide partijen aangeven dat er - toen dat eenmaal bekend was - er geen weg meer terug was, omdat het kapitaalvernietiging zou zijn. Zo zijn er vele uitleggen mogelijk.

Terug naar de oorzaak van de breuk, die lag ook in het botsen van de ego’s binnen VVD en PvdA. haantjesgedrag Voor de VVD was het zout strooien in een open wond door de tegenstem van de PvdA voor de plannen en financiering rondom het VVV-stadion. De emoties liepen net even te hoog op en het vertrouwen vertrok te paard en kwam schoorvoetend terug. Het was de VVD die de breuk inzette en binnen de kortste keren eigenlijk de controle over het proces begon te verliezen. Een breuk op een gevoelig moment (deze maand beslist de raad over de kadernota) dat slecht is voor het vertrouwen en besturen van Venlo.

Na de lijmpoging waren er op twitter snel enkele PvdA’ers die bepleitten dat de PvdA absoluut niet voor de 36 miljoen was voor het stadion, en de rug ook in de toekomst hierover recht zou houden. Dat kan misschien zo zijn maar feit blijft dat het coalitieakkoord wel moet worden herschreven, dat het besluit doorgaat, en loyaal moet worden uitgevoerd.

Voorlopig voor de SP niet anders uit te leggen dan dat er een draai wordt gemaakt. Een draai die voor iedere partij weer anders is uit te leggen. Dit najaar zal blijken wat de woorden allemaal waard zijn. Dan komen de samenwerkingsovereenkomsten met onder andere ‘MFC de Kazerne’ voor besluitvorming in de raad. bezuinigen Dan moet opnieuw “ja of nee” worden gezegd tegen de bijdrage van minstens 36 miljoen euro of wellicht wel weer meer of ietsjes minder. Dan zal blijken of de PvdA nogmaals uit de band mag of wil springen door wederom tegen deze financiering te zijn, of tevreden wordt gesteld door een (kunstmatige) correctie van de totale kosten.

De SP is hoe dan ook blij dat er weer coalitie is en dat deze nog voor de behandeling van de kadernota weer op orde is. Feliciteren van de partijen gaat ons te ver want het is ronduit schandalige machtspolitiek vanuit de VVD die tot deze onrust heeft geleid. We zijn blij dat er tenminste 1 partij in de coalitie zit waarvan wij verwachten dat ze (hopelijk) een sociaal gezicht blijft tonen, hoe moeilijk dat met het komende miljoenentekort ook te verdedigen is.

Het alternatief met eventueel het te kleine D’66 of instabiele Lokale Democraten zou een veel zorgelijkere ontwikkeling voor de gemeente zijn geweest. Venlo heeft niks aan meelopers en jaknikkers die enkel omwille van de macht en het aanzien aanschuiven.

De kadernota deze maand wordt een hobbeltje waar de partijen zeker overheen komen. Immers, de echte klappen lijmpoging komen pas bij de begroting in het najaar. De debatten over de samenwerkingsovereenkomsten en de begroting voor de komende jaren gaan aantonen waar de kracht van de lijm pas echt op de proef zal worden gesteld. De SP zal hard nodig zijn om de PvdA voldoende sociaal te houden, en CDA en vooral VVD te confronteren met hun onverschilligheid en nog erger, hun afbraakbeleid.

29-05-2011: Een kijk op de coalitieval en de gevolgen
26-05-2011: SP kan niet instemmen met déze plannen voor het kazerneterrein en MFC/VVV