Niet kleineren, maar emanciperen

8 maart 2011

Niet kleineren, maar emanciperen

kandidaten_Totaal Kiezers hebben met hun onderbuik op ‘Wilders’ gestemd omdat hij het duidelijkste verhaal heeft, niet omdat hij de beste oplossingen heeft. ‘Limburg mag teruggegeven worden aan Duitsland’ en ‘Venlo officieel omgedoopt tot tuigdorp’. De reacties op de winst van de PVV in Limburg worden langzamerhand voorspelbaar.

Voor een groot deel van de goegemeente zijn de 92.488 Limburgers die op 2 maart PVV stemden simpelweg ‘tuig’. En voor het gemak worden alle andere Limburgers als onderdeel van het ‘probleem’ beschouwd.
Dit is precies de manier waarop Wilders met de islam omgaat. Een paar mensen verpesten het voor de groep, daarom wordt de hele groep beschimpt.

Het is de PVV gelukt om de onvrede van veel mensen een stem te geven. Onvrede over verloederde buurten, voorzieningen die verdwijnen, werkloosheid en de toestroom van Oost-Europeanen. Kiezers hebben met hun onderbuik op ‘Wilders’ gestemd omdat hij het duidelijkste verhaal heeft, niet omdat hij de beste oplossingen heeft.

Het is gemakkelijk om al deze PVV-stemmers weg te zetten als ‘dom tuig’, maar hierdoor wordt de partij alleen maar sterker. De opkomst van de PVV laat zien dat er een grote kloof is ontstaan tussen de gevestigde partijen en de mensen in de dorpen en buurten. Politiek is tegenwoordig vooral een zaak van hoogopgeleiden, die niet weten wat het is om in een afbraakbuurt te wonen en om 30 jaar in dezelfde fabriek te werken.

De meeste PVV-stemmers zijn gewone mensen met dagelijkse zorgen in een sterk veranderende samenleving. Mensen die het gevoel hebben door de politiek in de steek te zijn gelaten en die een duidelijke boodschap aan de gevestigde orde hebben: ‘Luister naar ons!’

Het is de taak van de politiek om deze mensen een stem te geven. Veel te vaak is politiek eenrichtingsverkeer: ‘Wij bepalen wel wat goed voor u is’. Dit moet anders, politiek moet mensen emanciperen, niet kleineren. Want alleen door te luisteren, een duidelijk verhaal te hebben en samen met de mensen te knokken voor een goede buurt, werk en perspectief, lukt het om Limburg te heroveren op de onderbuik.

Dit opinieartikel is geschreven door Thijs Coppus en op 8 maart gepubliceerd in de Volkskrant. Coppus is fractievoorzitter van de SP in de Provinciale Staten van Limburg.

04-03-2011: Een analyse van de verkiezingsuitslag
03-03-2011: Verkiezingsuitslag met twee gezichten