Een analyse van de verkiezingsuitslag

4 maart 2011

Een analyse van de verkiezingsuitslag

stemmen potlood Woensdag waren verkiezingen voor Provinciale Staten. De uitslag zal men nog lang heugen. Rutte zag deze verkiezingen als een test voor zijn kabinet, de SP ging hiermee akkoord en maakte er een protest van. Veel kiezers deden mee in dat protest en lieten met hun stem zien dat ze het afbraakbeleid niet pruimen. Het CDA halveerde, de SP verwachte al dat ze zou moeten inleveren. Grote winst is er voor de PVV, dat na haar praatjesmakerij nu echt moet laten zien uit welk hout ze is gesneden.

De verkiezingsuitslag zorgde voor een verschuiving in het politieke landschap. Nieuwkomer PVV won fors, vooral ten koste van CDA, dat gehalveerd werd. De VVD won lichtjes ondanks de concurrentie van PVV en D’66, waar veel ‘voorheen-VVD-stemmers’ hun proteststem op uitbrachten.
De SP kende in 2007 een ongekende zetelwinst, een monsterscore. Een terugval nu werd dan ook verwacht. Ten opzichte van de Kamerverkiezingen in 2010 deed de SP het zelfs beter, toch moest het drie zetels inleveren. Dat is pijnlijk want we hadden toch gehoopt op een kleiner verlies of zelfs winst.

Positief is dat de opkomst zo’n tien procent hoger lag dan vorige keer (2007). Het aantal mensen dat gaat stemmen kan een zeer bepalende factor zijn en dus voordelig/nadelig uitpakken voor partijen. De hogere opkomst geeft aan dat mensen het belang van deze verkiezingen inzagen; als steun voor het kabinet of juist als protest tegen dit kabinet.
stembus Ja, het waren verkiezingen voor Provinciale Staten en getrapt voor de Eerste Kamer (wordt gekozen op 23 mei) maar het werd toch vooral gezien als een tussenrapport voor de Tweede Kamer, en daarmee gingen bijna alle partijen dan ook de campagne in.

De oppositiepartijen willen hun meerderheid in de Eerste Kamer behouden zodat slechte wetsvoorstellen teruggestuurd kunnen worden naar de Tweede Kamer. De coalitiepartijen VVD-CDA-PVV legden het angstbeeld voor dat het land dan “onbestuurbaar dreigde te worden” als zij geen meerderheid in de Eerste Kamer zou krijgen, “het licht zou uit gaan in Nederland”. De kabinetspartijen haalden net geen meerderheid in de Senaat, en het licht brandt nog steeds…
Het kabinet zou in vervolg beter haar best moeten doen om een meerderheid te verkrijgen, in beide Kamers, en dus ook meer luisteren naar de oppositie en haar toegezegde “uitgestoken hand” waarmaken.

vraagteken De uitslag van de verkiezingen is eigenlijk een hele rare en nauwelijks goed te duiden, voer voor psychologen en politicologen. Op de korrel beschouwd heeft de kiezer redelijk stabiel gestemd. In vergelijking met 2007 en 2010 zijn er nu kleine verschuivingen van zetels. Wat inslaat als een bom is de PVV dat het CDA opslokte, en 1-op-1 haar zetels lijkt te hebben overgenomen.

De winst voor de PVV is wel minder dan verwacht. In juni 2010 kreeg de PVV in Venlo 30% van de stemmen, woensdag 24% waar een klinkende zege werd verwacht. tuigdorp Blijkbaar is veel mensen binnen een jaar duidelijk geworden wat een regerende PVV teweeg brengt; ze heeft haar zogenaamde sociale gezicht verloren. Wilders laat de mensen voor wie hij zegt op te komen, nu in de kou staan. Dat gecombineerd met het kille afbraakbeleid van het kabinet, heeft veel PVV-kiezers doen in zien dat ze voor de gek worden gehouden.
(Het wetenschappelijk Bureau van de SP toonde laatst al aan dat de PVV sinds 9 juni 2010 veel beloftes heeft gebroken en de PVV 60 keer tegen haar eigen standpunten stemde.)

Het verlies van de SP is plaatselijk of bescheiden of een bijna een halvering. Dit doet pijn maar daarmee gaat de partij tevens terug naar de 'normale omvang' van voor 2007, terwijl in vergelijking met de laatste Kamerverkiezingen juist winst is te zien voor de SP in Limburg. Een dubbel gevoel dus; relatief wel winst maar toch drie zetels inleveren...

In Venlo behaalden de lokale kandidaten voor de staten ruim 17% van de stemmen. Dat is een goed teken want daarmee zijn we dus duidelijk herkenbaar voor de mensen als de lokale SP. We willen de mensen duidelijk maken dat de proteststem tegen de zittende macht op de PVV feitelijk een versterking van diezelfde macht kan zijn geweest. Kan, want alles zal afhangen van het CDA in Limburg. Heeft het CDA inderdaad de moed in Limburg om “Nee” te zeggen tegen een PVV als deze haar standpunten over moskeeën handhaaft? Zo ja, dan is de enige optie een sociale coalitie met PvdA, GroenLinks en de SP. Wij zijn daar in ieder geval klaar voor!

Het is jammer dat de ChristenUnie wederom geen zetel wist te bemachtigen vraagteken en dat de Partij voor de Dieren haar ene zetel verloor. De PNL verloor ook haar ene zetel maar dat is eigenlijk ook wel terecht want de PNL was een onzichtbare partij die om nog steeds onduidelijke reden met haar ene zetel in de coalitie stapte. Daarnaast verloor de PNL het contact met de lokale partijen en keerden deze zich steeds meer af van de PNL.

Ook de PvdA verloor een zetel en is nu net groot als de SP, namelijk zes zetels. Toen de PvdA in de coalitie zat voelde ze constant de hete adem van de SP in haar nek. Ook wanneer beide partijen straks in de oppositie belanden, zal de SP de PvdA aan de linkerkant houden om samen een sociaal blok te vormen.

Verassende nieuwkomer 50plus is een groot vraagteken. Ze kan zomaar een bondgenoot worden van de coalitie óf juist een stel verbitterde drammers. Gezien hun standpunten kan het elke kant uit gaan. We zullen zien.

Thijs Coppus SP-lijsttrekker Thijs Coppus en zijn team hebben keihard gewerkt deze campagne. Ondanks de gigazege van de PVV heeft de SP een topprestatie geleverd. Een speciaal dankwoord gaat dan ook uit naar al die leden in de SP-afdelingen die hun steentje bijdroegen aan deze campagne. We wisten veel mensen te overtuigen en lieten zien dat de partij de weg naar boven is ingeslagen. We gaan door op de ingeslagen weg, de SP wil besturen en heeft de alternatieven voor een sociaal en menselijk beleid.

In de Eerste Kamer lijkt het kabinet-Rutte uit te komen op 37 zetels, een minderheid maar met steun van SGP (en/of 50plus) is er een meerderheid. Rutte krijgt gedoogsteun van een anti-moslimpartij in de Tweede Kamer en van een anti-vrouwenpartij in de Eerste Kamer! Het is treurig voor (neo)liberaal en rechts Nederland dat ze gesteund worden door twee partijen die beiden niet veel op hebben met alles dat anders is en persoonlijke vrijheid willen inperken.

Zoals verwacht zou ná deze verkiezingen het masker rutte verhagen wilderscoupe van dit kabinet af gaan en ze haar ware gezicht tonen. Vanaf nu komen VVD-CDA-PVV pas echt naar buiten met al hun afbraakplannen en bezuinigingen! Die kaarten hield men wijselijk voor de borst wetende dat de kiezer dan pas echt op drift zou raken, in opstand zou komen, en een knetterhard protest zou aantekenen…
Juist nu is het de tijd voor de SP om door te pakken. Solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid van mensen zijn zaken die voor iedereen aan de orde zijn. De vraag is echter of je een boodschap van angst wilt horen, zoals velen nu gedaan hebben, of eentje van hoop en optimisme. Die laatste boodschap zal de SP blijven afgeven.

De VVD wilde graag de grootste partij worden. Dat is niet gelukt en daarmee zal ze zich moeten schikken naar de uitspattingen van de PVV. En wat die PVV betreft: Verkiezingen winnen is één, die winst vertalen naar daadkrachtig bestuur is een heel andere. Zeker wanneer er eerst een hoop proefballonnen zijn opgelaten om kiezers mee te behagen. Ook een kiezer stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen; bij een teleurstelling krijgen Wilders en zijn PVV bij de volgende verkiezingen de deksel op de neus.

Nu is de tijd! Word lid van de SP!
OpinieThijs Coppus: 'Emanciperen, niet kleineren'
03-03-2011: Verkiezingsuitslag met twee gezichten