Raadsleden steunen bezuinigingen als het maar niet ten koste van henzelf gaat

2 juli 2010

Raadsleden steunen bezuinigingen als het maar niet ten koste van henzelf gaat

dagobert2 De SP heeft bij de behandeling van de kadernota, waarin voor 20 miljoen bezuinigt moet worden, voorgesteld om het goede voorbeeld te geven door ook te bezuinigen op de eigen extraatjes en riante raadsvergoeding. Helaas is het eigen belang van hogere waarde.

In deze tijd worden veel mensen hard getroffen door de gevolgen van de economische crisis. Het kabinet moet nog komen met haar bezuinigingsvoorstellen maar de gemeente heeft al aangegeven waarop er beknibbeld moet worden. Veel burgers gaan hier last van krijgen doordat ze minder of geen gebruik meer kunnen maken van (wijk)voorzieningen en onderdelen van de AWBZ en WMO, contributies duurder worden en gemeentelijke dienstverlening wordt verschraald of verdwijnt. Is het dan te veel gevraagd om als raad deze pijn ook te ondergaan?

Per motie wilden we de overige raadsleden bewust maken van de gevolgen van de jongste bezuinigingen. rondkomen Raadsleden zijn de vertegenwoordigers van het volk en dienen het goede voorbeeld te geven, zeker wanneer diezelfde raad aan de burger vraagt om flinke bezuinigen te accepteren en dus mensen minder terug krijgen voor meer geld dat men mag ophoesten.

De SP deed het voorstel om in deze raadsperiode 10% op de raadsvergoeding te bezuinigen (levert ruim 215.000 euro op), en de borrel na afloop van raadsvergaderingen af te schaffen net zoals de internetvergoeding (levert ongeveer 47.000 euro op), en de extra vergoeding die fractievoorzitters ontvangen. Een raadslid in Venlo ontvangt nu ruim 1100 euro netto vergoeding per maand. Het raadslidmaatschap is een deeltijdbaan dat de meeste raadsleden vervullen naast een voltijdbaan.

In haar pleidooi stond de SP alleen. Alexander Vervoort 2009 “De gemeenteraad heeft een grote kans laten liggen om te besparen op haar eigen uitgaven. Door de crisis moet de overheid bezuinigen. De komende jaren worden flinke offers gevraagd van burgers en instellingen. De SP vindt het van belang niet alleen naar de burgers te kijken wat voor offer zij kunnen brengen maar ook naar het bestuur zelf.” Aldus SP fractievoorzitter Alexander Vervoort.

Geen enkele partij wilde haar tegenstem motiveren. Sterker, niemand wenste te reageren op de motie. Vervoort: “Blijkbaar is het te veel gevraagd om ook in het eigen vlees te snijden. Speelt het eigen belang van de maandelijkse pot met geld misschien parten, te aantrekkelijk om te laten liggen?”
Raadsleden horen niet afhankelijk te zijn van de vergoeding, zodat ze zonder last of ruggespraak hun werk kunnen doen. Vervoort: “Door zich onomstreden hieraan te binden ga ik twijfelen aan die onafhankelijkheid. Jammer, onze motie had al een besparing van ongeveer 300.000 euro op kunnen leveren. Ik kan alleen maar concluderen dat de meerderheid van de raad dit geld liever in eigen zak steekt.”

Hieronder kunt u onze motie nalezen:

Onderwerp: Motie bezuiniging raadsvergoeding
De gemeenteraad van Venlo in vergadering bijeen op 30 juni 2010
De raad, gehoord de beraadslaging,

overwegende dat
• Er in deze tijd veel mensen hard getroffen worden door de gevolgen van de economische crisis;
• Harde bezuinigingsmaatregelen niet uitgesloten kunnen worden;
• De gemeenteraadsleden als volksvertegenwoordigers een voorbeeldfunctie dienen te hebben als het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid;
• De raad zich beseft dat een kleine bijdrage van haar zijde een belangrijk signaal is voor de burger dat ingrijpen op alle fronten noodzakelijk is;
• De raadsvergoeding vanwege de herindeling en de jaarlijkse bijstelling per 1-1-2010 voor raadsleden in Venlo opnieuw omhoog is gegaan;
• Diverse gemeenteraden reeds met 10 a 20 procent bezuinigden op haar eigen vergoedingen (Heerlen (amendement van o.a. SP en PvdA), Helmond (voorstel van o.a. SP en GroenLinks), Capelle aan den IJssel (collegevoorstel en amendement van o.a. PvdA en lokaal liberaal)) en diverse gemeenteraden dit als optie bespreken (Nijmegen, Almere, Horst aan de Maas, Breda);
• Raadswerk in feite een bijbaan is en raadsleden van de vergoeding niet afhankelijk horen te zijn (zonder last kunnen stemmen);
• De kwaliteit van raadsleden niet afhankelijk is van de hoogte van de raadsvergoeding;

van mening dat de borrel in de parterre van het stadhuis geen belangrijk aspect is voor het werk van de raad en het college, de bevolking zulke borrels in de beeldvorming vaak wegzet als achterkamertjespolitiek, raadsleden van hun raadsvergoeding makkelijk zelf verteerkosten kunnen bekostigen, in de directe omgeving diverse horecagelegenheden aanwezig zijn;

van mening dat een aparte vergoeding voor internet anno 2010 achterhaald is, en dat de extra vergoeding die fractievoorzitters ontvangen niet is gebaseerd op het gelijkwaardigheidbeginsel en de nut en noodzaak hiervoor onduidelijkheid is;

verzoekt de raad, in te stemmen met een bezuiniging in deze raadsperiode van tien procent op de gemeenteraadsvergoeding voor haar leden, en de borrel na afloop van raadsvergaderingen af te schaffen net zoals de internetvergoeding en de extra vergoeding die fractievoorzitters ontvangen;

en gaat over tot de orde van de dag.
Venlo, 30-06-2010, Fractie SP-Venlo, Alexander Vervoort en Ton Heerschop

01-07-2010: Besluit over kadernota stelt enkel teleur
30-06-2010: Inbreng SP bij behandeling kadernota
03-06-2010: Venlo moet fors bezuinigen maar ten koste van wie?