Ontslagconflict dreigt soap te worden

9 november 2009

Ontslagconflict dreigt soap te worden

akoord!-po De SP wil eindelijk antwoorden zien over het gedoe bij onderwijsstichting Akkoord. Vorige week zei de wethouder dat de antwoorden op vragen van de SP (van 7 augustus!) al lang klaar zijn. Inmiddels zijn we weer ruim een week verder en zijn we het wachten en zijn vertragingstactiek meer dan zat! De SP doet een beroep op de WOB om de onderste steen boven water te krijgen want is onderwijs bij de PvdA wel in goede handen?

Tijdens het Omroep Venlo/Kerobei onderwijsdebat (31-10-2009) deed Testroote met veel tamtam de toezegging om de antwoorden op vragen van de SP (van 7 augustus!) spoedig toe te sturen. school De antwoorden had hij immers "al lang klaar maar moet ze eerst nog bespreken". Inmiddels zijn we weer ruim een week verder en zijn we het wachten en zijn vertragingstactiek meer dan zat, we wachten al 13 weken op een reactie van hem. Juist van een wethouder mag men kordaat optreden, helderheid en een spoedige beantwoording van brieven verwachten.

Deze wethouder blijft echter in gebreke maar of het nu onvermogen of onwil is, blijft de vraag. Blijkbaar heeft Testroote weinig zelfvertrouwen of vertrouwen in het werk dat zijn ambtenaren voor hem doen, anders had hij de antwoorden allang aan de SP kunnen sturen. onderwijsdebat Het mapje papieren waarmee hij tijdens het onderwijsdebat zwaaide maar niet wenste te overhandigen, lijkt ons dan ook een mapje met blanco papieren te zijn geweest.
Omdat de SP het wachten beu is, stuurden we de wethouder opnieuw een brief met vijf aanvullende vragen en doen we een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) om alle stukken betreffende het ontslagconflict tussen de raad van toezicht en het bestuur van onderwijsstichting Akkoord!-PO, ter inzage te krijgen.

We verwachten van de wethouder dat hij dit verzoek onmiddellijk inwilligt en doorzet naar de betreffende afdeling/ambtenaar. Want een gemeente is verplicht een WOB-verzoek in behandeling te nemen. De WOB is een uiterst middel om dingen op tafel te krijgen. Zo kreeg RTL laatst met een WOB-verzoek inzage in het declaratiegedrag van ambtsdragers.
Als wethouder Testroote opnieuw in gebreke blijft, stappen we naar de Nationale Ombudsman om te bemiddelen en om inzage af te dwingen. Tevens geeft de wethouder daarmee aan dat hij de schijn tegen houdt en dat bij de PvdA 'onderwijs' blijkbaar niet in goede handen is.

De SP heeft inmiddels nieuwe informatie gekregen waardoor wij nog enkele aanvullende vragen hebben over de ontslagkwestie die bijna een soap lijkt te worden. Onderstaande vragen stelden we vandaag aan PvdA-wethouder Testroote:

1. De SP heeft vernomen dat het interim-bestuur van Akkoord!-PO een vergoeding voor gemaakte uren ontvangt daar waar het ontslagen bestuur dit werk deed zonder enige vorm van vergoeding. Kunt u dit bevestigen en zo ja, waarom is hiervoor gekozen en hoe hoog is de vergoeding van de interim-bestuursleden?

2. De SP heeft ook gelezen dat onderzoeksbureau Van Naem&Partners van het interim-bestuur de opdracht heeft gekregen om “een onderzoek uit te voeren naar het functioneren van de algemeen directeur” van de stichting Akkoord, terwijl het onderzoeksbureau zelf spreekt van “een onafhankelijk feitenonderzoek naar de algemeen directeur”. Bent u met de SP van mening dat het functioneren van een persoon een aangelegenheid is tussen werknemer en werkgever (conform de CAO) en niet van een buitenstaander? Kunt u aangeven als toezichthouder waarom het interim-bestuur niet zelf onderzoek doet naar de algemeen directeur?

3. Bent u het met de SP eens dat door de keuze voor een interim-bestuur met bezoldiging en daarnaast een onderzoeksbureau dat onderzoek doet en daarbij kosten maakt, te veel financiële middelen van de onderwijsstichting niet naar het onderwijs zelf gaan en een onverwachte aanslag vormen op de begroting van Akkoord!-PO?

4. De SP is van mening dat u zich verschuilt achter privacy en uitspraken van de rechter en geen helderheid wenst te geven in dit dossier. Bent u bereid om nog voor 16 november aanstaande openheid te bieden in dit dossier zodat het antwoord op de vraag of openbaar onderwijs bij u in goede handen is helder beantwoord kan worden?

5. Bent u voornemens om deze vijf vragen, samen met de eerdere op 7 augustus jongstleden gestelde twaalf vragen en het WOB-verzoek, voor het einde van dit jaar (2009) inhoudelijk te beantwoorden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, graag een indicatie van de beantwoordingstermijn.

Testroote heeft als wethouder z'n mond vol over financiële dekking, maar in dit dossier zijn door zijn optreden mensen beschadigd en ziet het er naar uit dat er meer kosten worden gemaakt binnen de stichting Akkoord. Deze kwestie moet snel stoppen voordat het ontaard in een ordinaire soap.

03-11-2009: Veel woorden om onvermogen te verbergen
05-09-2009: Terugnemen verantwoordelijkheid op Wel.kom en scholen
07-08-2009: SP eist opheldering van wethouder over ontslagconflict bestuur Akkoord