SP eist opheldering van wethouder over ontslagconflict bestuur Akkoord

7 augustus 2009

SP eist opheldering van wethouder over ontslagconflict bestuur Akkoord

school De SP heeft PvdA-wethouder Testroote een hele rits vragen gesteld over het ontslag van het 7-koppige bestuur van onderwijsstichting Akkoord! en gevraagd om openheid en opheldering over de werkelijke redenen van het ontslag en het ontstane conflict.

Veel vragen blijven onbeantwoord, dus is het noodzakelijk de daadwerkelijke reden voor het ontslag te kennen en dat de wethouder openheid van zaken geeft in plaats van rookgordijnen op te trekken.

Alexander Vervoort SP-lijsttrekker Alexander Vervoort: “Het is vreemd als een bestuur niet eens geschorst wordt maar ineens ontslagen. Nog vreemder wordt het als de voorzitter van de raad van toezicht, wethouder Testroote, de weigering tot het doen van een onderzoek, als belangrijkste reden naar voren brengt. Het is noodzakelijk dat scholen, leerlingen en hun ouders weten waarom een bestuur vier maanden voor een belangrijke fusie ineens moet opstappen. Stel dat het ontslag niet terecht is geweest en wordt aangevochten, dan zit Akkoord ineens met een interim én echt bestuur vlak voor een fusie met Fortior. Als het tot een schikking komt zonder rechterlijke tussenkomst gaat het kostenbonnetje direct naar de scholen! Het is tenslotte ons belastinggeld waar men mee bezig is. Dit soort mistige toestanden dacht ik alleen in bananenrepublieken tegen te komen.”

De SP vindt dat dit conflict snel de wereld uit moet. Zeker nu de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de Vereniging van Openbare en Algemeen Toegankelijke Scholen (VOS/ABB, waarbij 400 schoolbesturen zijn aangesloten) hebben aangegeven het niet eens te zijn met het ontslag. De medezeggenschapsraad heeft haar twijfels over de rechtmatigheid van het aangetreden interim-bestuur. Als dit niet op de juiste manier is benoemd dan is aan de minimale eisen van zorgvuldigheid niet voldaan en kan het interim-bestuur onmogelijk volwaardig functioneren.

weekafsluiting basisschool Toermalijn

Vervoort: “Ik wil weten of we hier tegen een serieus probleem aankijken waarbij ingegrepen moest worden of dat we hier te maken hebben met een veredelde soap waarbij ego’s belangrijker zijn dan de kwaliteit van het onderwijs in de regio. Hier moet op korte termijn helderheid over komen! Wanneer de wethouder dit niet wenst te geven, zijn we niet te beroerd om een WOB-verzoek in te dienen (wet openbaarheid van bestuur).”

Lees de brief/vragenlijst aan de wethouder (PDF 124 kB).

9-5-2009: Herrie in onderwijsland