Gemeente moet Wel.kom opslokken

7 oktober 2009

Gemeente moet Wel.kom opslokken

logo Wel.kom De financiële situatie bij welzijnskoepel Wel.kom is al tijden hopeloos. De gemeente Venlo geeft 1,1 miljoen euro om het lek te dichten. De SP vindt dat de gemeente halfslachtig te werk gaat en beter meteen de heleboel kan overnemen zonder verlies van taken en banen. Op de lange termijn kost dit minder geld dan het blijven investeren in de bodemloze put die Wel.kom geworden is.

De SP Venlo heeft vandaag per brief de gemeente Venlo opgeroepen om per direct de werkzaamheden van Wel.kom over te nemen. De SP vindt dat nu Roermond aangeeft dat zij niet financieel garant staat voor welzijnskoepel Wel.kom, ook Venlo niet in de valkuil moet stappen om wel 1,1 miljoen euro gemeenschapsgeld te investeren in een bodemloze put.

Het gemeentebestuur moet, wat de SP betreft, per direct alle activiteiten van Wel.kom overnemen en onder democratisch toezicht plaatsen, de wethouder is aanspreekpunt en eindverantwoordelijk. Dat is de enige mogelijkheid om dit hoofdpijndossier op te lossen, maximaal de werkgelegenheid te garanderen en een op lange termijn goedkopere en voor Venlo meer zekere oplossing zonder tekort te doen aan de zo belangrijke taken op het gebied van zorg, welzijn, opvang, hulpverlening en activiteiten.

De SP is bang dat, ondanks de opmerking in de berichtgeving van het Venlose gemeentebestuur, dat het totale bedrag niet ten gunste van de ontslagvergoeding van de voormalige directie mag worden besteed, juist die molensteen vanuit de gemeente Venlo een doorlopende verplichting tot financiële ondersteuning van Wel.kom zal inhouden.
Daarnaast is het onduidelijk op welke wijze en tegen welke voorwaarden Wel.kom de lening van 500 duizend euro dient terug te betalen. Ook blijft onduidelijk waarom de interim-directe moet opstappen en hoe het nieuwe toezicht eruit gaat zien en zal functioneren.

logo Wel.kom

Het plan van het Venlose gemeentebestuur is halfslachtig en behelst niet veel meer dan een beheerorganisatie. Veel taken, waaronder kinderopvang, worden op termijn afgestoten aan andere organisaties. Het is nog maar de vraag in hoeverre deze de welzijnstaken wel kunnen leveren tegen dezelfde of betere voorwaarden. Het overlaten van welzijnstaken aan de vrije markt kan niet goed gaan, dat heeft de implosie van het grootschalige Wel.kom inmiddels wel bewezen.

De enig andere mogelijkheid om Wel.kom te redden van de ondergang, is de organisatie op te splitsen in enkele kleinschalige publieke instanties waarin de vele kerntaken van Wel.kom afzonderlijk zijn ondergebracht.

06-10-2009: Website gemeente Venlo: "College wil faillissement Wel.kom voorkomen"
10-07-2008: Activiteitencentrum De Hoepel verdwijnt
10-07-2008: Wel.kom, oog voor mensen… voor wèlke mensen?