Wel.kom, oog voor mensen… voor wèlke mensen?

10 juli 2008

Wel.kom, oog voor mensen… voor wèlke mensen?

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar dat het zó erg zou zijn!? Her en der vertrokken mensen, goede en waardevolle beroepskrachten met hart voor hun werk, al dan niet gedwongen. Maar, deze inkrimping zou dan wel zijn vruchten gaan afwerpen: DoeMee, het sociaal activeringstraject van de Hoepel kreeg door al deze maatregelen alsnog de gunning van de Gemeente Venlo na een maandenlange onzekerheid hierover. Althans, zo was ze beloofd.

Verslag van een vrijwilliger bij de stichting Wel.kom, afdeling DoeMee.

Wat er niet bij was gezegd, was hoevéél ze gegund werd, op hoeveel deelnemers men kon gaan rekenen vanuit de Gemeente en vooral ook, hoeveel geld er dan beschikbaar zou komen. Nog steeds schijnt dat niet helemaal duidelijk te zijn. Met als gevolg dat wij nu allemaal de vakantieperiode ingaan met een enorme onzekerheid, dat wil zeggen, degenen die er nu nog zitten.
Maar inmiddels zijn er al vijf trajectbegeleiders weg, min of meer onder dwang, en blijft er van de nu nog aanwezige werkteambegeleiders nog maar 1,2 FTE over. Zij mogen zich dus een goed deel van de vakantie gaan afvragen of ze bij de “broodmagere” DoeMee nog een toekomst gaan hebben, tezamen met de vele vrijwilligers die hier hun zinvolle bijdrage aan de maatschappij leveren.

Waar onze waardevolle adminstratieve kracht en manusje-van-alles na 27 jaar trouwe dienst op de Hoepel terug mag naar de WAA-groep, een instelling waar hij niets mee heeft. Waar onze poetsvrouw, die leeft om dit oude doorleefde gebouw steeds te voorzien van een heerlijke lucht van “netgepoetst”, mag opstappen, omdat het gebouw te duur is om nog aan te houden.
Activiteitencentrum De Hoepel wordt afgestoten. Of de beroepskrachten die er nu nog zitten, er straks nog zullen zijn, is onbekend. Of degenen die thuis helemaal ziek worden als ze niets omhanden hebben, nog mogen terugkomen, is onbekend.

“Even wat drukwerk laten regelen bij de Hoepel voor een zacht prijsje”, “Je broek of gordijnen laten verstellen voor weinig geld”, ”een klasinrichting voor het VMBO bouwen”, “kostuums laten maken voor de gymnastiekvereniging” of “communieboekjes voor de school”; wat zal er straks nog van over zijn?

De Hoepel in voormalig klooster MariadalDe Hoepel in voormalig klooster Mariadal aan de Schoolweg in 't Ven.

Veel mensen die bij ons zitten, zitten daar niet voor niets. Vaak is het omdat ze zich niet kunnen handhaven in de gewone maatschappij, of domweg, omdat ze overbodig zijn geworden. Een lichte handicap hebben, die voor de veelal inflexibele werkgevers onoverkomelijk is.
Bij de Hoepel hebben ze echter méér dan zomaar een dagbesteding: ze doen werkelijk werk en zorgen zo ook daadwerkelijk voor inkomsten, nadat ze eerst zijn opgeleid in de diverse teams. En degenen die ze begeleiden zijn mensen met een goede deugdelijke opleiding, een enorme berg levens- èn werkervaring.

Zó vreselijk als al die expertise en medemenselijkheid, samen met de belangeloze inzet van veel vrijwilligers, plaats zou moeten maken ten behoeve van SPW-stagiaires die nog moeten beginnen zich bewust te worden van een wereld buiten de hunne…

Goed, een zóveelste uitwas tengevolge van de “heilige marktwerking”. De Gemeente Venlo die uitsluitend Kortetermijnpolitiek bedrijft en zich niet afvraagt wat de gevolgen zullen gaan zijn voor al diegenen die niet met twee benen middenin deze keiharde maatschappij staan. Die in zee gaat met “mooiklinkende”, vaak internationale bedrijven met fraaie websites, die nog moeten begìnnen met de werving van personeel hier maar wel schermen met absurd lage tarieven, die eigenlijk niet mogelijk zijn als je werkelijk goedopgeleide mensen in dienst hebt!
Zoals er ook in zee werd gegaan binnen de Thuiszorg met “Avance”, een uitsluitend adminstratieve organisatie die een onderaannemer die hier wel actief is in de regio, volledig uitbuitte waardoor de medewerkers tegen een lachwekkend uurloon moesten werken (deze onderaannemer heeft hier dus ook voor bedankt inmiddels).

De werkteams gaan op een andere manier vorm krijgen dan voorheen: er gaat wat meer vaart in komen en daar is niets mis mee. Ik vraag me alleen af hoe dat eruit moet gaan zien, zóveel activiteiten in zo’n kort tijdsbestek, alles helemaal op poten gaan zetten, met bijna geen beroepskrachten over. Dit moet geheel gedraaid en opgezet worden door gratis stagiaires en vrijwilligers of zo? Ik heb er een hard hoofd in hoor…

Of ik er ook uitvlieg? Ach, ik ben maar een vrijwilliger die overal wel werk vindt; ik maak me veel meer zorgen over de beroepskrachten, de deelnemers, en andere vrijwilligers. Nog 43 nachtjes slapen en we weten het. Misschien.

Naam van de schrijfster is bekend bij de webredactie.

10-07-2008: Activiteitencentrum De Hoepel verdwijnt
04-07-2008: Onderzoek SP: Sociale Werkvoorziening steeds slechter