Volg de Brabanders en maak het spoor eindelijk veilig

30 september 2009

Volg de Brabanders en maak het spoor eindelijk veilig

Rood sein voor de ammoniaktrein De Provincie Noord-Brabant geeft aan dat er ruim 2 miljoen euro aan investeringen nodig zijn om het spoor tussen Rotterdam en Venlo op het juiste veiligheidsniveau te brengen. Prorail wil het totale goederenvervoer over het spoor stilleggen vanwege de onveiligheid die dit vervoer met zich meebrengt.

Wat er onveilig is, blijft wat schimmig omdat ProRail de schuld neerlegt bij de vervoerders die te vaak door rood zouden rijden. Venlo zwijgt nog steeds in alle tonen.
Het veiligheidssysteem van de spoorlijn, waarop ook passagierstreinen rijden, is deels een verouderd. Het gevaar is vergroot omdat vervoerders deze route massaal verkiezen boven de veiligere Betuwelijn. Reden voor Noord-Brabant om niet langer af te wachten totdat de overheid actie onderneemt en zelf een miljoen euro vrij te maken om de veiligheid op peil te krijgen. De provincie vraagt omliggende gemeenten om samen ook een miljoen te investeren.

emplacement Op het rangeerterrein gebeuren regelmatig ongelukken...

Eindelijk geven nu dus meer partijen toe wat de SP al jaren wist. Er bestaat onveiligheid op het spoor. De partijen weten niet hoe snel ze elkaar de hete aardappel moeten doorschuiven. ProRail geeft de schuld aan de vervoerders, de inspectie roept om het hardst dat zij niet alles kan en wil controleren en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Feit blijft dat alleen de provincie Brabant wil investeren in verbeteringen aan het spoor. En dat terwijl je op de alternatieve verbinding de Betuwelijn de treinen per dag bijna op één hand kunt tellen.

De afgelopen vijf jaar reden op de drukste en gevaarlijkste goederenlijn van Nederland de treinen 70 keer door rood, waarvan 29 keer het afgelopen jaar! Over deze spoorroute worden jaarlijks duizenden ketelswagons met LPG vervoerd, een levensgevaarlijk explosief gas. Vanaf januari zal minimaal 61.000 ton aan gevaarlijk ammoniak door Venlo rijden. Ongelooflijk dat de provincie Limburg en de gemeente Venlo haar burgers bloot stelt aan zulke risicotreinen. Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren op het Venlose rangeerterrein voordat die tikkende tijdbom wordt uitgeplaatst?

Rood sein voor de ammoniaktrein De succesvolle SP-actie 'Rood sein voor de ammoniaktrein' kan weer uit de kast; nu voor Limburg!

Verbetering van veiligheid aan een belangrijke oost-west verbinding moet natuurlijk gewoon gebeuren. In Venlo heeft de PvdA enkele vragen gesteld aan de wethouder. Maar die vragen komen niet veel verder dan; "is het een idee om bij het idee van Brabant aan te sluiten?" Dezelfde PvdA die met veel tamtam ooit eiste dat het rangeerterrein gesloten zou worden voor transporten met gevaarlijke stoffen, waarna de PvdA-wethouder weigerde om de milieuvergunning te handhaven.
Al draaiende is de partij ineens weer bijna terug bij haar oorspronkelijke uitgangspunt, of is het vanwege verkiezingskoorts? Want op onze vraag aan de PvdA om samen op te trekken in een actie, om gevaarlijke ammoniaktransporten per januari 2010 tegen te houden en het spooremplacement te verplaatsen naar Trade Port, wacht de SP nog steeds op een reactie...

Rangeerterrein Dit bord 'pas op brandgevaar' staat niet voor niets aan het einde van het perron op het rangeerterrein.

De SP is duidelijk. Als het goederenvervoer per spoor onveilig is dan moeten we in Venlo per direct stoppen met het toestaan van deze transporten door de binnenstad.
Maar de huidige politiek is te laf om het dossier rangeerterrein en de uitplaatsing daarvan echt op de agenda te zetten. Terwijl het een pracht van een kans is om de stad veiliger te krijgen en de lokale economie aan te jagen, tenminste als we lokale ondernemers de klus laten klaren.

Daarnaast moeten we natuurlijk ook kijken naar het vervoer op de Maaslijn (Roermond-Nijmegen). Ook daar moet men investeren in veiligheid. Een begin zou zijn een dubbel spoor en dan geëlektrificeerd! Voor de SP geldt het enige vervoer wat mag gebeuren op het spoor door onze binnenstad is veilig railvervoer!! Vooralsnog staan we hierin alleen maar met de verkiezingen in zicht zou dat zomaar kunnen veranderen...

30-09-2009: Algemeen Dagblad: "Op gevaarlijkste goederenspoor 70 keer door rood in 5 jaar"
17-07-2009: SP verwijt PvdA incidentenpolitiek en verzoekt om samen ten strijde te trekken tegen risicovervoer
02-07-2009: Algemeen Dagblad: "Gevaarlijke lading in kwart van de treinen"