Moderne slavernij voor enkele asperges

17 mei 2009

Moderne slavernij voor enkele asperges

Dit weekend werd bekend dat in het Brabantse Someren een aantal Roemeense arbeiders waren aangetroffen in een boerderij waar ze asperges moesten steken tegen een hongerloon. De media stortte zich vooral op deze zaak omdat de mensen in omstandigheden waren gehuisvest en werden behandeld die niet anders dan walgelijk kan worden genoemd.

Column door Ton Heerschop, bestuurslid SP Venlo

De burgemeester van Someren sprak over moderne slavernij. Al snel kwamen in diverse commentaren kwinkslagen naar voren alsof dit de nieuwe VOC-mentaliteit zou zijn van Balkenende. Ongepast natuurlijk maar het geeft wel de gevoelens aan die mensen krijgen als je lichtzinnig met je eigen geschiedenis omgaat.

Leren van die geschiedenis doen we ook niet echt.
Want ook in de gemeente Venlo wonen genoeg oost-Europese gastarbeiders met name uit Polen. Op Radio 1 was er een commentaar van de directeur van Gool van het Venrayse bedrijf Otto Workforce. Zijn analyse: Het valt hem in dit geval op dat echt alle zaken niet kloppen, vaak is er maar 1 ding wat niet klopt; de mensen hebben een vergunning nodig en dus duiken ze nu de illegaliteit in. illegaal? Alsof deze mensen als EU-burger zijnde de illegaliteit induiken terwijl ze juist keihard willen werken en hun loon naar hun gezin thuis willen opsturen. Als klap op de vuurpijl stelt hij dat deze illegaliteit niet te controleren valt en we dus maar beter ook voor Roemenië en Bulgarije de grens moeten openzetten. Dat zal ongetwijfeld goed zijn voor zijn bedrijf maar daar houd het dan ook mee op.

Maar van Gool zit er in zijn analyse naast.
Hij is een deel van een probleem geworden zonder dat hij zich ervan bewust is. Zijn bedrijf kan geld verdienen door met name Polen naar Nederland te halen en hier te laten werken en huisvesten. Otto heeft diverse panden waarin zij haar werknemers onderbrengt. Probleem is dat hierdoor net als in de jaren zeventig weer buitenlandse enclaves ontstaan in de delen van onze steden waar de goedkoopste woningen staan. En als men ze daar niet kunnen onderbrengen dan doen ze dat wel op een camping, met ruim 500 mensen op een kluitje, 4 tot 6 mensen in een caravan, zoals in Arcen!

De overheid heeft de grip op de realiteit inmiddels zo verloren dat ook zij naast de kant staat en toekijkt.
De eerste satellietschotels afgestemd op Poolse media staan alweer op de daken en de eerste Poolse winkels doen hun intrede. Opnieuw laten we de mensen niet integreren want bedrijven als dat van van Gool hebben daar geen tijd voor. Tijd is tenslotte geld. De landelijke overheid stelt dat ze er niet over gaat. Logisch ook want de overheid heeft haar rechten al jaren terug verkwanseld aan 'Brussel'. De lokale overheid moet de zaak proberen op te lossen en is daar door beteugeling vanuit 'Den Haag', of de invloed van uitzendbedrijven niet toe is staat. En dus rijden de busjes met Polen -en straks zonder twijfel ook Roemenen- massaal vanuit het oosten naar het westen.

Problemen verdrijven door nieuwe problemen?
De problemen die ontstaan door de vrije markt willen mensen als van Gool oplossen door nog meer vrije markt. Hiermee niet alleen problemen naar Nederland brengend maar ook een enorm kennisverlies realiserend in de betreffende landen. Sommigen trekken dan nog de kaart dat dit de vergrijzing gaat opvangen maar dan wel ten koste van de achterblijvers in oost-Europa en met nog zeker driehonderdduizend werklozen in Nederland. Daarin zit volgens de SP dus niet de oplossing.
Directeur van Gool gaf op Radio 1 aan bang te zijn voor het imago van Nederland. Dat deelt hij dan met de SP, ook wij schrikken van de praktijken die in Someren plaatsvonden, maar nog meer schrikken we van de legale uitbuiting die volgens sommige wel gerechtvaardigd is. Dat is pas de echte verkwanseling van de normale menselijke waardigheid!

PS: de uitgebuitten Roemenen uit Someren zijn terug naar eigen land, naar familie en vrienden, overigens zonder uitbetaling van hun laatste hongerloontje. Ze wilden liefst zo snel mogelijk naar huis dan nog een dag in Nederland te blijven. Weer een deuk in ons onkraakbaar geachte tolerante (nep)imago.

19-12-2008: Arcen nu ook door Raad van State op de vingers getikt!
06-04-2007: SP stelt vragen bij omstreden huisvesting buitenlandse arbeiders in Arcen