De Maaspoort wordt voorlopig niet gesloopt: een verstandig besluit!

18 februari 2009

De Maaspoort wordt voorlopig niet gesloopt: een verstandig besluit!

Maaspoort 1 Dat is prima nieuws want daarmee verplaatsen we de discussie gelukkig weer naar die andere put van ellende die Maasboulevard heet. Met tegenwoordig als aardige tweede de Maaswaard. Of anders gezien: de zittende macht schuift de keuze door naar de volgende coalitie en daarmee is het een verkiezingsthema geworden.

Column bestuursleden Ton Heerschop en Alexander Vervoort

Vanuit de politiek kwamen positieve geluiden van zowel VVD als PvdA. Maar zoals zo vaak is het oppassen met wat deze partijen daadwerkelijk willen. De VVD stelt dat het probleem ligt bij de Maasboulevard en wij zijn dat met hen eens. Maar wat als die is afgebouwd, gaan we dan weer voor een volgend megaproject of hebben we dat nu wel gehad? De PvdA is van mening dat er meer tijd en ruimte nodig is en blijft dus feitelijk voor een ander theater. Of draait die partij nu weer om haar eigen beslissing heen?

De plannen van het gemeentebestuur zijn dus aangepast: 'De Luif' wordt afgebouwd en dit kan sneller omdat er geen Europese aanbesteding noodzakelijk is. Daarnaast is B&W van mening dat een beslissing aan een nieuwe raad moet worden gelaten. Dat is een wijs besluit want het toont aan dat dit college zich bewust is dat er zaken zijn waar een nieuwe raad over moet gaan omdat de huidige nog met teveel open einden zit.

Eurobiljetten De economie van Nederland en dus die van Venlo krijgt momenteel harde klappen. Dan is er voor veel zaken geld nodig. Natuurlijk moet je ook als lokale overheid proberen investeringen te doen zodat bedrijven orders kunnen blijven uitvoeren. Maar je moet ook geld reserveren voor een eventuele overgang van mensen tussen twee banen. Want hoe je het ook ziet, dat er bedrijven zijn die het huidige economische tij niet overleven zal niemand verbazen. En je zult geld achter de hand moeten houden om mensen te helpen die buiten hun schuld werkeloos zijn geworden en daardoor diep in de problemen komen.

Het is dan ook goed dat de beslissing is gevallen in de richting die de SP al eerder aankondigde dat de beste was. Namelijk geen sloop, behouden van het pand en investeren in mensen in plaats van nog meer asfalt en beton. Als kritische partij, nog langs de zijlijn, zijn we niet te groot om toe te geven dat we dit besluit verwelkomen als een wijze beslissing van het huidige bestuur.

03-10-2008: Maaspoort 2: men spreekt over visie...
26-09-2008: En nu moet ook ineens de Maaspoort plat?