En nu moet ook ineens de Maaspoort plat?

26 september 2008

En nu moet ook ineens de Maaspoort plat?

Maaspoort Laten we het eens niet hebben over lekkende emails van het CDA of een ronkend raadslid dat een extra voetbalveld belangrijker acht dan de andere aspecten van de vergaderagenda, met wel een eervolle vermelding voor onze burgemeester die datzelfde raadslid stevig van repliek diende in deze kwestie. Maar laten we het vooral hebben over onze rijke gemeente. Want niets is de laatste tijd te dol!

Column door Ton Heerschop, bestuurslid SP Venlo

Laten we eens een optelsom maken; het stadskantoor geraamd 50 miljoen, stadion en multifunctioneel gedoe geraamd 50 miljoen, Maaswaard kosten onbekend wel duidelijk dat in voorjaar 2008 een extra 1,4 miljoen nodig was, Maasboulevard minimaal 5 miljoen extra nodig. En van Q4 weten we dat de wethouder zelfs de gelden voor eventueel behoud van panden niet eens wenst te delen met de raad of slechts na druk vanuit de gemeenteraad, als die er al is.

Het zijn indrukwekkende cijfers, maar vandaag kwam de volgende geest uit de fles.
De Maaspoort moet plat en verplaatst worden naar de huidige locatie van het gemeentekantoor. Reden is volgens de media dat men niet wil dat er laad- en losplekken zijn in de Peperstraat. Want dat is publieksonvriendelijk. Ik zeg u hier dat deze reden een rookgordijn is om de ellende van het falen van de Maasboulevard te verhullen. Een dergelijke besluitvorming en inrichting duurt namelijk vele jaren. Jaren die men goed kan gebruiken om de huidige problemen te verdoezelen, een soort van exit strategie.

Zuiderbrug bij Molenbossen

Een en ander kwam weer eens uit de hoge hoed van wethouder Janssen. Een wethouder die ook ineens de belangen van de omwonenden van de Klagenfurtlaan ter harte neemt, waar hij die van de bewoners langs de A73 al jaren niet ter harte neemt. Sterker nog; hij blijft horende doof voor die bewoners en met name de bewoners van de Molenbossen.

Overigens kondigde diezelfde wethouder een zoveelste vertraging van de Maasboulevard aan.
Nu weer was het puin uit de oorlog wat het hem deed. Het maken van een te optimistische tijdsplanning en begroting is onprofessioneel. Het dan willen wegwerken onder allerhande toevalligheden kunnen we niet anders dan incompetent noemen.

De VVD was boos over de vertraging in de Maasboulevard. Nou daar zal Janssen van geschrokken zijn, Freij zal uren wakker liggen en de burgemeester zal ongemakkelijk zitten op zijn stoel. Niet dus, want het huidige college is een verstandshuwelijk dat zeker tot november 2009 zal standhouden. Gelukkig is het nog slechts iets meer dan een jaar, want de huidige zittende fracties verschillen niet veel van kleur. Het is van lichtgrijs naar donkergrijs maar alle fracties zijn zonder problemen tegen elkaar uit te ruilen zonder een echte verandering van beleid.

Het is niet voor niets dat oud VVD-raadslid Aldewereld ineens aangeeft ook wel voor de Lokalen in de raad te willen gaan zitten. Eventueel was een raadslidmaatschap voor de VVD ook bespreekbaar. Alsof je een open sollicitatie kan plaatsen op de functie als volksvertegenwoordiger!?! Dat zijn geen functies die je lichtvaardig moet invullen, dat moet je verdienen, want een bepaald deel van de bevolking stelt vertrouwen in je.

Zo niet dus in het huidige grijze klimaat van de Venlose politiek.
Eurobiljetten Daar is alles verhandelbaar en bespreekbaar. En intussen geven we miljoenen uit en laten proefballonnen op. Jammer genoeg kan men niet zeggen dat het huidige college demissionair is, men kan dit college noch de raad aanspreken op het feit dat zij mogelijk over een jaar geen recht van spreken meer hebben. Nee men gaat gewoon door en laat de arrogantie doorklinken als het gaat om het blijven zitten op posities in het college!

Wie hier uiteindelijk de dupe van zal zijn is de Venlose burger. Zij zullen het gelag ooit moeten betalen, niet alleen voor de genoemde projecten maar ook door de Floriade of de idefixen als Q4 en Klavertje4. Voor deze laatste gaan nu zelfs ideeën op om dan maar geheel Grubbenvorst te verplaatsen zodat het gebied volgestouwd kan worden met miljoenen kippen en varkens! Is dan helemaal niets te dol voor dit gemeentebestuur? Nee want zelfs het heilige stadhuis kreeg enkele zweepslagen te verduren en werd lelijk verkr... verbouwd.

Venlo zal hopelijk met het verse bloed uit onder andere de nieuwe woonkernen Velden, Lomm en Arcen enigszins minder grijs worden. Laten we hopen dat ook wat meer andere kleuren zichtbaar zijn, bij voorkeur rood!