Brandweer straks snel weg of in de file op de snelweg?

29 november 2008

Brandweer straks snel weg of in de file op de snelweg?

geensnelweg Afgelopen week sloeg burgemeester Bruls de eerste paal voor de nieuwe brandweerkazerne aan de Ariënsstraat in Tegelen. Volgens de SP een weinig gelukkige locatie. Bijna gelijktijdig nam de Tweede Kamer het besluit om een spoedwet voor wegverbredingen nog voor hun kerstvakantie er door heen te jagen.

En wat schetst onze verbazing? Het aanleggen van de A74 schijnt ineens ook wegverbreding te zijn aangezien die er, volgens de laatste gegevens die de SP in bezit kreeg, gewoon aan is toegevoegd!

Eerst wilde de Kamer nog voor alle zorgvuldigheid de wet naar de Raad van State sturen zodat zeker kon worden gesteld dat er achteraf in juridische procedures geen problemen ontstonden. Zelfs Lia Roefs van de PvdA (!) gaf aan dat zij zorgvuldigheid voor de invoer van de wet belangrijker vond dan de snelheid, zelfs de PvdA inderdaad. Vanzelfsprekend zagen we in de afgelopen dagen weer eens een prachtige 180 graden draai bij Lia. Dus op het einde van de week ging ze alsnog akkoord samen met de ChristenUnie om de wet erdoor te jassen voor kerstmis.

En daar zitten we dan in Venlo-zuid, (Hout)Blerick en Tegelen met straks een brandweerkazerne op een onlogische locatie aan de rand van een woonwijk, met pal daarbij -als we een beetje pech hebben- een drukke snelweg waarover twee snelwegen lopen.

A73 bij Hout-Blerick De A73 zoals die er nu bij Hout-Blerick ligt.

Door de onvolledige vervlechting -zoals het technisch heet- bij de samenvoeging van de A73 en A74 indien de Plateauvariant wordt aangelegd, zorgt ervoor dat vanuit Duitsland op geen enkele manier naar het zuiden kan worden gereden. Vanzelfsprekend is ook de automobilist die wel naar het zuiden wil, slim genoeg om bij de afrit naar de Tegelseweg af te slaan en dan via de oprit A73 weer naar het zuiden te rijden. En dit is nu net juist op de plek waar de uitrukkende brandweer richting Venlo en Blerick zal moeten.

Maar volgens de "deskundigen" snappen wij er helemaal niets van en valt het allemaal wel mee. Het gemeentebestuur zal staan juichen met de aanleg van de A74 met de VVD en GroenLinks voorop. De PvdA zal zeggen "het allemaal ook niet te willen maar tsja de coalitie in Den Haag hè..."

Brandweerauto SP

Brandweercommandant Van Mullekom zegt dat we ons onnodig druk maken over de drukte rondom de nieuwe kazerne. Natuurlijk zal men wijzen op de mogelijkheid om de verkeerslichten te beïnvloeden. Dan wijzen wij als SP maar even fijntjes op het feit dat er ook nog ambulancevervoer vanuit de ambulancepost bij het ziekenhuis direct na de uitruk richting Blerick en Tegelen diezelfde kruising moet passeren. Niet handig volgens de SP. Want daar ontstaat een keuze die we niet willen, de brandweer kan namelijk de verkeerslichten beïnvloeden waarbij dit ongewenst of onbewust een negatieve effecten heeft op het aanrijden van ambulances.

En zo strooit de politiek ons zand in de ogen omdat nu eenmaal voor 2012 alles af moet zijn. De Floriade is tenslotte heilig verklaart. En mocht dan de voorspelde chaos inderdaad ontstaan, dan heeft de politiek vast de oplossing in een rondweg voor Venlo. Want hoe je het ook wil draaien; een keuze om de A74 aan te leggen is zonder meer een keuze voor twee snelwegen namelijk de A74-zuid (op de bestaande A73) en de A74-oost waarmee de Klagenfurtlaan dus alsnog een snelweg wordt. Misschien niet nu maar wel binnen 15 jaar.

Plan voor twee keer de A74 A73+A74 varianten Twee plaatjes uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan: de A73 en de varianten voor de A74. Moeten die er allemaal gaan komen?

En intussen trekt men zich geen moer van de zorgen en gezondheid van burgers aan, men gaat door middels een soort van salamitactiek door steeds een stukje van het neoliberale wensenlijstje in te vullen.
De slag om de verkeerde locatiekeuze voor de brandweerkazerne hebben we misschien verloren, maar tegen deze onzin-A74 blijven we nog wel even strijden!

23-05-2008: Ook met een noodwet kan er geen A74 komen
27-02-2008: SP tekent bezwaar aan tegen locatie nieuwe brandweerkazerne