SP Limburg: vervoer gevaarlijke stoffen door Limburg kan en moet veiliger

8 oktober 2007

SP Limburg: vervoer gevaarlijke stoffen door Limburg kan en moet veiliger

Door Limburg vindt vaak grensoverschrijdend vervoer plaats van gevaarlijke stoffen. Uiteraard is dit aan strenge regels gebonden voor ieders veiligheid en het milieu. Hoewel de provincie en de gemeente geen controlerende taak hebben, deze is aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat, gaat het te vaak mis om geen actie te ondernemen. Zoals afgelopen weekend met een Poolse vrachtwagen met lekkende vaten chemicaliën op de A76.

De Venlose SP-afdeling maakt zich ook al geruime tijd zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen en eist een totaal vrachtverbod voor Blerick. De SP is daar drie weken geleden een handtekeningenactie voor begonnen en kan met inmiddels ruim 500 handtekeningen al rekenen op veel steun.

De Provinciale Statenfractie van de SP wil weten of Gedeputeerde Staten ook vindt dat de regels aangescherpt en vervolgens beter gehandhaafd moeten worden. Met name omdat Limburg door haar ligging veel te maken krijgt met dit soort (buitenlandse) gevaarlijke transporten. Ook wil de SP weten of de provincie bereid is hiertoe in overleg te treden met landelijke en regionale overheden en instellingen.

Lees hier de brief van de Provinciale Statenfractie aan het college van Gedeputeerde Staten

Bekijk hier het bericht op L1 over de lekkende vrachtwagen met chemicaliën
SP Venlo start Axie Vrachtverbod voor Blerick