SP Venlo start Axie Vrachtverbod voor Blerick

20 september 2007

SP Venlo start Axie Vrachtverbod voor Blerick

Geen sluipverkeer dwars door woonwijken!

Axie poster

Aanstaande vrijdag zal de SP afdeling Venlo op de Blerickse weekmarkt het startschot geven voor een handtekeningenactie voor een totaal vrachtverbod in Blerick. Alleen bestemmingsverkeer is nog welkom. De partij heeft hiervoor 15.000 folders en 200 posters laten drukken. Deze zullen aankomende weken op de weekmarkt en huis-aan-huis in heel Blerick worden verspreid. Ook kan vanaf vrijdag een handtekening geplaats worden via de website van de SP-Venlo.

De partij wil dat al het vrachtverkeer uit de wijken verdwijnt omdat met de ingebruikname van de A73, en mogelijke ook de A74, naar verwachting veel verkeer bij filevorming een alternatieve route zal rijden. De gemeente Venlo heeft in haar verkeer- en vervoersplan al ontsluitingswegen, dwars door woonwijken, aangewezen. Volgens de SP zullen met name de wijken Vossener en Klingerberg hiervan de dupe worden. Ook wijst de partij op het vervoer van gevaarlijke stoffen en de risico’s die dit voor grote groepen mensen met zich meebrengt. De handtekeningen zullen uiteindelijk als burgerinitiatief worden aangeboden aan de gemeenteraad, die daar dan over moet praten.

Hoewel de SP fel tegenstander is van de A74 via de Plateauvariant, spreekt de partij zich hier in de folder niet over uit. Ze wil nu juist iets doen aan de gevolgen die de snelwegen met name voor de inwoners van Blerick zullen veroorzaken. Zowel de gemeente als de provincie geven aan dat filevorming op de toekomstige A73/A74 combinatie in het verschiet ligt. De partij vindt het dan ook onbegrijpelijk en behoorlijk hypocriet dat er met deze wetenschap geen beschermende maatregelen worden getroffen. Men blijft stug volhouden dat de Plateauvariant dé oplossing is voor alle problemen.

GVVP Venlo figuur 3-2“De inwoners van Blerick hebben niet om twee snelwegen in hun achtertuin gevraagd en al helemaal niet om toestanden met gevaarlijke stoffen” zegt verkeerswoordvoerder Erik Manders van de SP-Venlo. “De Adviesraad Gevaarlijke Stoffen gaf pasgeleden nog aan dat er onvoldoende aandacht bestaat voor het maatschappelijke risico van zulke transporten. Bovendien zijn de wegen in de bewoonde kern van Blerick niet toegerust op vrachtverkeer. Op dit moment doen zich al veel problemen voor. Reden genoeg om nu snel maatregelen te treffen en vrachtverkeer uit onze woonwijken te weren!” aldus Manders.

TEKEN HIER!
LEES HIER DE VOLLEDIGE FOLDER

Beluister hier een interview met L1-radio over de axie (klik op het luidsprekertje)